Title
Evaluacija udžbenika za engleski kao strani jezik struke neposrednih korisnika u obrazovnom procesu
Creator
Kočović Pajević, Milica, 1988-
CONOR:
91173641
Copyright date
2024
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Inventory ID
3812
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 04.06.2025.
Other responsibilities
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Kragujevcu
Faculty
Filološko-umetnički fakultet
Alternative title
Evaluation of university EOP textbooks by their immediate users in the education process
Publisher
[M. M. Kočović Pajević]
Format
208 listova
Abstract (sr)
Predmet istraživanja disertacije je evaluacija univerzitetskih udžbenika za
Engleski kao jezik struke, opšti ciljevi su formiranje i evaluacija kriterijuma za
utvrđivanje opštih karakteristika udžbenika za EJS, određivanje zastupljenosti
karakteristika i ispitivanje potreba korisnika udžbenika.
Istraživanje je sprovedeno na Univerzitetu u Kragujevcu, uzorak je činilo
N=256 studenata, polaznika kursa EJS i N=5 nastavnika iz DH, PM, T i M polja.
Formirane su Lista kriterijuma, kao i baterije testova za polaznike i nastavnike za
utvrđivanje percepcije neposrednih korisnika, i sprovedena je nepristrasna
evaluacija predmetnih udžbenika iz jezičke građe. U istraživanju je korišćen
mešoviti metod, te su kvantitativni podaci obrađeni u programu SPSS 26, a
kvalitativni analizom sadržaja. Najznačajniji rezultati ukazuju na to da su
osmišljeni kriterijumi i korišćene skale pouzdani, da su određene karakteristike u
svim poljima prisutne (leksika i stručan diskurs), dok su druge odsutne
(zastupljenost sve četiri veštine). U pogledu potreba polaznika koje nisu
detektovane u jezičkoj građi, polaznici su naglasili važnost konverzacije i
motivacije i ishoda učenja. Utvrđene su razlike u subjektivnoj i nepristrasnoj
evaluaciji, pre svega kod prisutnosti veštine čitanja, konverzacije i gramatike.
Zanimljivo je da rezultati pokazuju da su stavovi prema kontekstu učenja jezika
povezani sa procenom udžbenika, dok jezički nivo ne igra značajnu ulogu. Zaključak je
da formirani instrumenti mogu da se koriste u budućim istraživanjima; osnovno
ograničenje je pronalaženje što objektivnije mere prisutnosti karakteristika;
najzad, istraživanje je ukazalo na potrebu za uključivanjem većeg broja udžbenika
unutar konkretnog polja radi ispitivanja „univerzalnih“ karakteristika tipičnih za
određena polja.
Abstract (sr)
The subject of the dissertation is the evaluation of university textbooks for English for
occupational purposes. General aims include establishing and evaluating criteria for outlining
general characteristics of EOP textbooks, determining the extent to which these characteristics
are present and examining the needs of textbooks users.
The study was conducted at the University of Kragujevac, the sample consisted of
N=256 students attending an EOP course at their faculty and N=5 teachers from the fields of
medical, technical and natural sciences, as well as social sciences and humanities. A control
list of criteria was developed, along with a test battery for students and teachers in order to
determine the perception of immediate users, as well as unbiased evaluation of the textbooks
from the formed EOP textbook database. For data analysis purposes, we used a mixed
method, hence quantitative data were analyzed by using statistical program SPSS 26, whereas
qualitative data were analyzed by content analysis. The most significant results indicate that
the developed criteria and evaluation scales are reliable, certain characteristics are present in
all scientific fields (lexis and professional discourse), while others were lacking (integration
of all four language skills). As regards students’ needs that were not identified in textbooks,
the students highlighted the importance of the speaking skill, as well as motivation and
learning outcomes. Differences were found between the subjective and unbiased evaluation,
particularly regarding reading and speaking skills and grammar. Another interesting finding
was that attitudes towards language learning context were connected to textbook evaluation,
whereas language proficiency level was not a significant factor. The study concludes that the
developed instruments can be used in future research; while the most significant limitation is
the challenge of developing an objective measure for evaluating the presence of textbook
characteristics. Finally, the research has pointed out the need to include more textbooks within
specific scientific fields, in order to investigate “universal” field-specific characteristics.
Classification
378.147::811.111'276(043.3)
Subject
Engleski jezik - Univerzitetska nastava - Udžbenici
Type
Tekst
Abstract (sr)
Predmet istraživanja disertacije je evaluacija univerzitetskih udžbenika za
Engleski kao jezik struke, opšti ciljevi su formiranje i evaluacija kriterijuma za
utvrđivanje opštih karakteristika udžbenika za EJS, određivanje zastupljenosti
karakteristika i ispitivanje potreba korisnika udžbenika.
Istraživanje je sprovedeno na Univerzitetu u Kragujevcu, uzorak je činilo
N=256 studenata, polaznika kursa EJS i N=5 nastavnika iz DH, PM, T i M polja.
Formirane su Lista kriterijuma, kao i baterije testova za polaznike i nastavnike za
utvrđivanje percepcije neposrednih korisnika, i sprovedena je nepristrasna
evaluacija predmetnih udžbenika iz jezičke građe. U istraživanju je korišćen
mešoviti metod, te su kvantitativni podaci obrađeni u programu SPSS 26, a
kvalitativni analizom sadržaja. Najznačajniji rezultati ukazuju na to da su
osmišljeni kriterijumi i korišćene skale pouzdani, da su određene karakteristike u
svim poljima prisutne (leksika i stručan diskurs), dok su druge odsutne
(zastupljenost sve četiri veštine). U pogledu potreba polaznika koje nisu
detektovane u jezičkoj građi, polaznici su naglasili važnost konverzacije i
motivacije i ishoda učenja. Utvrđene su razlike u subjektivnoj i nepristrasnoj
evaluaciji, pre svega kod prisutnosti veštine čitanja, konverzacije i gramatike.
Zanimljivo je da rezultati pokazuju da su stavovi prema kontekstu učenja jezika
povezani sa procenom udžbenika, dok jezički nivo ne igra značajnu ulogu. Zaključak je
da formirani instrumenti mogu da se koriste u budućim istraživanjima; osnovno
ograničenje je pronalaženje što objektivnije mere prisutnosti karakteristika;
najzad, istraživanje je ukazalo na potrebu za uključivanjem većeg broja udžbenika
unutar konkretnog polja radi ispitivanja „univerzalnih“ karakteristika tipičnih za
određena polja.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.

