Title
Bogorodica u srpskoj poeziji 20. veka
Creator
Đurđević, Đorđe, 1994-
CONOR:
21791591
Copyright date
2024
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Inventory ID
3809
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 29.01.2025.
Other responsibilities
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Kragujevcu
Faculty
Filološko-umetnički fakultet
Alternative title
The Virgin Mary in Serbian poetry of the 20th century
Publisher
[Đ. M. Đurđević]
Format
235 str.
Abstract (sr)
Predmet istraživanja ove disertacije jeste poetsko konstituisanje Marije Bogorodice u
srpskoj poeziji 20. veka. Kako u srpskoj nauci o književnosti još uvek nisu sprovedena
značajnija marijanska čitanja naše poezije, tako se datom disertacijom otvara i prikazuje
važno tematsko polje u srpskoj pesničkoj produkciji, koje je, osim zbog svog nesumnjivog
estetskog kvaliteta, krucijalno i sa stanovišta teoloških i kulturoloških
istraživanja. Kritički, poetički, kulturološki i književnoistorijski pogodna za
uspostavljanje sintetičkog pogleda na dosadašnja fragmentarna istraživanja marijanske
topike srpskog pesništva, ova se disertacija konstituiše na inovativnom čitanju srpske
poezije – na teopoetici, dakle, na interdisciplinarnom povezivanju teologije i nauke o
književnosti. U istraživanju polazimo od teoloških uvida u mariologiju – što
podrazumeva starozavetno-novozavetno uspostavljanje lika Marije Bogorodice, te
rasvetljavanje osnovnih postulata teotokologije (bogomajčinstvo, uvekdevstvenost,
molitveno zastupništvo, itd.), kao i terminološkog razjašnjenja nazivȃ za disciplinu
hrišćanske teologije koja proučava Bogorodicu (mariologija i(li) teotokologija),
širokih etimoloških rasvetljavanja na polju teotokonimije, te istorijskog uspostavljanja
imena Marije Bogorodice u hrišćanskoj crkvi. Na tragu analitičko-sintetičkog,
intertekstualnog, interdisciplinarnog, poststrukturalističkog, kao i teopoetskog
metoda pratimo pesničko konstituisanje Bogorodičinog lika u srpskoj poeziji, pratimo
pomeranje Marije kao znaka od teološke mariologije ka književnoj, te kroz različite
epohe, periode i stilske formacije srpske poezije 20. veka rasvetljavamo dinamiku
književnih procesa i književnih kontekstȃ usvajanja marijanske poetike, različite
poetske afirmacije Marije u zavisnosti od epoha, te otkrivamo one valence pesničkog
teksta u kojima se on otvara za mariološko, time, na širem planu, za religiozno i
sakralno kao takvo. Permanentno prisustvo Marije Bogorodice u srpskom pesništvu
pokazuje da ona u istoriji srpske književnosti prolazi kroz različite semantičke
metamorfoze i simboličke transferencije, te, počev od Laze Kostića, koga sagledavamo u
kontekstu ranijih pesnika koji su ostavili značajan trag u srpskoj književnoj mariologiji
(Dimitrije Kantakuzin, Mavro Vetranović, Gavril Stefanović Venclović, Ruđer
Bošković, Đorđe Marković Koder), naš korpus istraživanja zahvata pesnike moderne,
Jovana Dučića i Milana Rakića, avangardne stihove Branka Ve Poljanskog, Ljubomira
Micića, Dragana Aleksića, Dušana Vasiljeva, Rada Drainca, Miloša Crnjanskog i
Momčila Nastasijevića, u čijim se pesmama već naziru i modernistička stremljenja Vaska
Pope, Ljubomira Simovića, Ivana V. Lalića, te postmoderno i savremeno marijansko
pesništvo Milorada Pavića, Novice Tadića, Dragana Boškovića, Milosava Tešića, Ane
Ristović...
Abstract (en)
The subject of research of this dissertation is the poetic constitution of the Virgin Mary in Serbian
poetry of the 20th century. Since significant Marian readings of our poetry have not yet been
conducted in Serbian literary science, this dissertation opens and presents a significant thematic
field in Serbian poetic production, which is crucial not only because of its undeniable poetic quality
but also from the standpoint of theological and cultural research. Critically, poetically, culturally,
and literary-historically suitable for establishing a synthetic view on the previous fragmented
research of the Marian topic in Serbian poetry, this dissertation constitutes itself on an innovative
reading of Serbian poetry – on theopoetics, thus, on interdisciplinary linking of theology and
literary science.
In our research, we start from theological insights into Mariology – which implies the
establishment of the figure of the Virgin Mary from the Old and New Testaments, as well as
elucidating the basic postulates of Mariology (motherhood of God, perpetual virginity, etc.), as
well as terminological clarification of the name for the discipline of Christian theology that studies
the Virgin Mary (Mariology and/or Theotokology), broad etymological clarifications in the field
of Theotokonymy, and historical establishment of the name of the Virgin Mary (Theotokos) in the
Christian Church. Following the path of analytical-synthetic, intertextual, interdisciplinary, post-
structuralist, as well as theopoetic method, we follow the poetic constitution of the figure of the
Virgin Mary in Serbian poetry, tracking the shifting of Mary from Theological Mariology to
Literary, and through different epochs of Serbian poetry in the 20th century, we elucidate the
dynamics of literary processes and literary contexts of adopting Marian poetics, different poetic
affirmations of Mary depending on the era, and we discover those valences of poetic text in which
it opens up to Mariological, thus, on a broader level, to religious and sacred as such.
The permanent presence of the Virgin Mary in Serbian poetry shows that she undergoes
various semantic metamorphoses and symbolic transfers in the history of Serbian literature, and
starting from Laza Kostić, whom we perceive in the context of earlier poets who left a significant
trace in Serbian literary Mariology (Dimitrije Kantakuzin, Mavro Vetranović, Gavril Stefanović
Venclović, Ruđer Bošković, Đorđe Marković Koder), our corpus of research covers modern poets,
Jovan Dučić and Milan Rakić, avantgarde verses of Branko Ve Poljanski, Ljubomir Micić, Dragan
Aleksić, Dušan Vasiljev, Rado Drainac, Miloš Crnjanski, and Momčilo Nastasijević, in whose
poems we already discern modernist aspirations of Vasko Popa, Ljubomir Simović, Ivan V. Lalić,
as well as postmodern and contemporary Marian poetry of Milorad Pavić, Novica Tadić, Dragan
Bošković, Milosav Tešić, Ana Ristović.
Classification
821.163.41-14.09(043.3)
27-312.47(043.3)
Subject
Srpska književnost - Poezija - Bogorodica
Type
Tekst
Abstract (sr)
Predmet istraživanja ove disertacije jeste poetsko konstituisanje Marije Bogorodice u
srpskoj poeziji 20. veka. Kako u srpskoj nauci o književnosti još uvek nisu sprovedena
značajnija marijanska čitanja naše poezije, tako se datom disertacijom otvara i prikazuje
važno tematsko polje u srpskoj pesničkoj produkciji, koje je, osim zbog svog nesumnjivog
estetskog kvaliteta, krucijalno i sa stanovišta teoloških i kulturoloških
istraživanja. Kritički, poetički, kulturološki i književnoistorijski pogodna za
uspostavljanje sintetičkog pogleda na dosadašnja fragmentarna istraživanja marijanske
topike srpskog pesništva, ova se disertacija konstituiše na inovativnom čitanju srpske
poezije – na teopoetici, dakle, na interdisciplinarnom povezivanju teologije i nauke o
književnosti. U istraživanju polazimo od teoloških uvida u mariologiju – što
podrazumeva starozavetno-novozavetno uspostavljanje lika Marije Bogorodice, te
rasvetljavanje osnovnih postulata teotokologije (bogomajčinstvo, uvekdevstvenost,
molitveno zastupništvo, itd.), kao i terminološkog razjašnjenja nazivȃ za disciplinu
hrišćanske teologije koja proučava Bogorodicu (mariologija i(li) teotokologija),
širokih etimoloških rasvetljavanja na polju teotokonimije, te istorijskog uspostavljanja
imena Marije Bogorodice u hrišćanskoj crkvi. Na tragu analitičko-sintetičkog,
intertekstualnog, interdisciplinarnog, poststrukturalističkog, kao i teopoetskog
metoda pratimo pesničko konstituisanje Bogorodičinog lika u srpskoj poeziji, pratimo
pomeranje Marije kao znaka od teološke mariologije ka književnoj, te kroz različite
epohe, periode i stilske formacije srpske poezije 20. veka rasvetljavamo dinamiku
književnih procesa i književnih kontekstȃ usvajanja marijanske poetike, različite
poetske afirmacije Marije u zavisnosti od epoha, te otkrivamo one valence pesničkog
teksta u kojima se on otvara za mariološko, time, na širem planu, za religiozno i
sakralno kao takvo. Permanentno prisustvo Marije Bogorodice u srpskom pesništvu
pokazuje da ona u istoriji srpske književnosti prolazi kroz različite semantičke
metamorfoze i simboličke transferencije, te, počev od Laze Kostića, koga sagledavamo u
kontekstu ranijih pesnika koji su ostavili značajan trag u srpskoj književnoj mariologiji
(Dimitrije Kantakuzin, Mavro Vetranović, Gavril Stefanović Venclović, Ruđer
Bošković, Đorđe Marković Koder), naš korpus istraživanja zahvata pesnike moderne,
Jovana Dučića i Milana Rakića, avangardne stihove Branka Ve Poljanskog, Ljubomira
Micića, Dragana Aleksića, Dušana Vasiljeva, Rada Drainca, Miloša Crnjanskog i
Momčila Nastasijevića, u čijim se pesmama već naziru i modernistička stremljenja Vaska
Pope, Ljubomira Simovića, Ivana V. Lalića, te postmoderno i savremeno marijansko
pesništvo Milorada Pavića, Novice Tadića, Dragana Boškovića, Milosava Tešića, Ane
Ristović...
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.

