Title
Karakteristike saobraćajnog traumatizma u Crnoj Gori iz ugla dostupnosti zdravstvene zaštite
Creator
Peličić, Damir, 1976-
CONOR:
55141385
Copyright date
2023
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Inventory ID
3690
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 19.03.2024.
Other responsibilities
Academic Expertise
Medicinske nauke
University
Univerzitet u Kragujevcu
Faculty
Fakultet medicinskih nauka
Alternative title
Characteristics of traffic injuries in Montenegro regarding the availabilyty of health care
Publisher
[D. N. Peličić]
Format
94 lista
Abstract (sr)
Uvod: Cilj ove studije je bio da se ispita trend učestalosti smrtno stradalih i
povređenih u saobraćajnim nezgodama u Crnoj Gori, sa svrhom prepoznavanja
najugroženijih učesnika u saobraćajnim nezgodama.
Metode: Istraživanje je dizajnirano kao opservaciona studija slučajeva – kontrola.
Uzorkovani su učesnici saobraćajnih nezgoda u Crnoj Gori kod kojih je došlo do
teškog telesnog povređivanja ili smrtnog ishoda u periodu od 2011-2020. godine.
Ispitanici su podeljeni u tri grupe prema vrsti povreda: povrede vezane za krvarenja,
poremećaje disanja i povrede glave. Grupu „kontrola“ činili su slučajevi koji su
preživeli neposredni period nakon povređivanja.
Rezultati: Statistički značajno veći broj saobraćajnih nesreća beleži se tokom leta
u odnosu na ostala godišnja doba. Utvrđeno je da je najveći broj ispitanika stradao u
saobraćajnim nesrećama zbog povreda centralnog nervnog sistema (CNS-a). Postoji
statistički značajan uticaj prisustva združenih povreda na ishod saobraćajnih
nesreća u ispitivanoj populaciji: kategorija asfiksija, kategorija povreda glave i
kategorija krvarenja, dok je smrtni ishod bio najčešći u slučaju politraume. Uočena je
značajna razlika u graničnim vrednostima koje prate blizinu i vreme transporta do
bolnice koja je specifična za zadobijenu povredu, kao i za najbližu bolnicu
tercijarnog nivoa.
Zaključak: Formiranje dostupne mreže traumatoloških centara i uvođenje registra
traume, najbolje je rešenje za bolju stopu preživljavanja teško traumatizovanih
bolesnika u saoraćaju.
Abstract (en)
Introduction: The aim of this study was to examine the trend in the frequency of fatalities and
injuries in traffic accidents in Montenegro, with the aim of identifying the most vulnerable
participants in traffic accidents.
Methods: The research was designed as an observational case-control study. Participants in
traffic accidents in Montenegro that resulted in serious bodily injury or death in the period from
2011-2020 were sampled. years. The respondents were divided into three groups according to
the type of injuries: injuries related to bleeding, breathing disorders and head injuries. The
"control" group consisted of cases that survived the immediate post-injury period.
Results: A statistically significantly higher number of traffic accidents is recorded during the
summer compared to other seasons. It was found that the largest number of respondents died in
traffic accidents due to central nervous system (CNS) injuries. There is a significant influence
of the presence of combined injuries on the outcome of traffic accidents in the studied
population: category of asphyxia, category of head injuries and category of bleeding, while
death was the most common in the case of polytrauma. A significant difference was observed
in the threshold values that follow the proximity and time of transport to the hospital, which is
specific to the injury sustained, as well as to the nearest tertiary level hospital.
Conclusion: The formation of an accessible network of trauma centers and the introduction of
a trauma registry is the best solution for a better survival rate of severely traumatized patients
in cooperation.
Authors Key words
trauma, saobraćaj, povrede glave, povrede grudnog koša, krvarenje, zlatni
sat
Authors Key words
trauma, traffic, head injuries, chest injuries, bleeding, golden hour
Classification
616-058(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Uvod: Cilj ove studije je bio da se ispita trend učestalosti smrtno stradalih i
povređenih u saobraćajnim nezgodama u Crnoj Gori, sa svrhom prepoznavanja
najugroženijih učesnika u saobraćajnim nezgodama.
Metode: Istraživanje je dizajnirano kao opservaciona studija slučajeva – kontrola.
Uzorkovani su učesnici saobraćajnih nezgoda u Crnoj Gori kod kojih je došlo do
teškog telesnog povređivanja ili smrtnog ishoda u periodu od 2011-2020. godine.
Ispitanici su podeljeni u tri grupe prema vrsti povreda: povrede vezane za krvarenja,
poremećaje disanja i povrede glave. Grupu „kontrola“ činili su slučajevi koji su
preživeli neposredni period nakon povređivanja.
Rezultati: Statistički značajno veći broj saobraćajnih nesreća beleži se tokom leta
u odnosu na ostala godišnja doba. Utvrđeno je da je najveći broj ispitanika stradao u
saobraćajnim nesrećama zbog povreda centralnog nervnog sistema (CNS-a). Postoji
statistički značajan uticaj prisustva združenih povreda na ishod saobraćajnih
nesreća u ispitivanoj populaciji: kategorija asfiksija, kategorija povreda glave i
kategorija krvarenja, dok je smrtni ishod bio najčešći u slučaju politraume. Uočena je
značajna razlika u graničnim vrednostima koje prate blizinu i vreme transporta do
bolnice koja je specifična za zadobijenu povredu, kao i za najbližu bolnicu
tercijarnog nivoa.
Zaključak: Formiranje dostupne mreže traumatoloških centara i uvođenje registra
traume, najbolje je rešenje za bolju stopu preživljavanja teško traumatizovanih
bolesnika u saoraćaju.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.