Title
		
		
			Razvoj modela za ocenu oscilatorne udobnosti vozila
		
	
			Creator
		
		
			Mačužić Saveljić, Slavica, 1989-
						 CONOR:
				24052071
					
	
			Copyright date
		
		
			2022
		
	
			Object Links
		
		
	
			Select license
		
		
			Autorstvo-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-ND 3.0)
		
	
			License description
		
		
			Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, bez promena, preoblikovanja ili upotrebe dela u svom delu, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence. Ova licenca dozvoljava komercijalnu upotrebu dela. Osnovni opis Licence:  http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN  Sadržaj ugovora u celini:  http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
		
	
			Language
		
		
			Serbian
		
	
			Cobiss-ID
		
		
	
			Inventory ID
		
		
			D-3619
		
	
			Theses Type
		
		
			Doktorska disertacija
		
	
			description
		
		
			 
Datum odbrane: 04.07.2023.
		
	
			Other responsibilities
		
		
			Academic Expertise 
		
		
			Tehničko-tehnološke nauke
		
	
			University
		
		
			Univerzitet u Kragujevcu
		
	
			Faculty
		
		
			Fakultet inženjerskih nauka
		
	
				Alternative  title
			
			
				Development of a model for oscillatory vehicle comfort assessment
			
		
				Publisher
			
			
				[S. D. Mačužić Saveljić]
			
		
				Format
			
			
				XVII, 195 listova
			
		
				Abstract (sr)
			
			
				Oscilatorna udobnost vozila, kao kompleksan problem, poslednjih nekoliko decenija 
privlači pažnju velikog broja istraživača. Razvojem industrijskih mašina i 
motornih vozila, počela su proučavanja negativnog uticaja dejstva vibracija na telo 
čoveka. Dugotrajno izlaganje vibracijama u različitim pravcima delovanja, 
frekvenciji ili amplitudi, prvo počinje malom neudobnošću, a kasnije dovodi do 
smanjenja radne sposobnosti i ugrožavanja zdravlja. Biodinamička istraživanja 
ponašanja tela čoveka, pored subjektivnih metoda, imaju veoma važnu ulogu u analizi 
i predviđanju oscilatorne udobnosti vozila. Ova istraživanja su veoma korisna, jer s 
jedne strane omogućavaju formiranje biodinamičkih modela, dok sa druge strane 
omogućavaju analizu vibracija koje se prenose na telo vozača i putnika.
Biodinamička funkcija frekventnog odziva sedište-glava STHT (eng. Seat-to-head 
transmissibility - STHT) opisuje meru prenetih vibracija kroz telo vozača i kao takva je 
korišćena kao objektivan pokazatelj oscilatorne udobnosti. U okviru sprovedenih 
istraživanja, a u cilju generisanja slučajnih širokopojasnih vibracija, korišćen je 
hidraulički pulzator. Ispitanici (20 muškaraca i 10 žena) su bili izloženi 
slučajnim širokopojasnim vibracijama celog tela u pravcu jedne ose (podužno ili
vertikalano) i u pravcu više osa (istovremeno u podužnom i vertikalnom pravcu). 
Amplitude pobude su varirane (0,45 m/s2
; 0,8 m/s2 i 1,1 m/s2
r.m.s. - efektivna 
vrednost) u frekventnom opsegu 0,1 Hz - 20 Hz. Proučavan je uticaj promena uglova 
nagiba naslona sedišta (90°, 100° i 110°) na STHT odziv tela čoveka. Dobijene 
funkcije frekventnog odziva tela pomogle su u identifikaciji relevantnih faktora
koji imaju najveći uticaj na oscilatornu udobnost vozača.
Na osnovu dobijenih eksperimentalnih rezultata formiran je model za ocenu 
oscilatorne udobnosti vozila pomoću rekurentnih neuronskih mreža. Model uzima u 
obzir pol, antropometrijske karakteristike ispitanika, karakteristike pobude
(amplitudu, frekventni opseg i pravac dejstva), kao i uslove sedenja. Koeficijent 
korelacije između eksperimentalnih rezultata i rezultata modela neuronske mreže je
bio preko 98% u sve tri faze (treninga, validacije i testiranja). Prednost ovakvog 
modela je u tome što, na bazi velikog broja podataka kojim je model obučen, on ima 
mogućnost da predvidi funkciju frekventnog odziva tela čoveka za bilo koju vrednost 
amplitude, pravca pobude i ugla nagiba naslona sedišta i da na osnovu efektivnih 
vrednosti ponderisanog ubrzanja (primenom standarda SRPS ISO 2631–1:2014), izvrši 
ocenu oscilatorne udobnosti ispitanika.
			
		
				Abstract (en)
			
			
				Oscillating vehicle comfort, as a complex problem, has attracted the attention of a large number 
of researchers in the last few decades. The development of industrial machines and motor 
vehicles has begun to study the negative impact of vibrations on the human body. Prolonged 
exposure to vibrations in different directions of action, frequency, or intensity, first begins with 
a small discomfort and later leads to a decrease in work ability and endangering health. 
Biodynamic studies of human body behavior, exposed to whole body vibration, in addition to 
subjective methods, have a very important role in analyzing and predicting the oscillatory 
comfort of vehicles. These researches are very useful, because on the one hand they enable the 
formation of biodynamic models, while on the other hand they enable the analysis of vibrations 
transmitted to the body of the driver and passengers.
The biodynamic seat-to-head transfer function (STHT) describes a measure of transmitted 
vibrations through the driver's body and as such has been used as an objective indicator of 
oscillatory comfort. A hydraulic pulsator was used in order to cause random wide-band 
vibrations. Subjects (20 men and 10 women) were exposed to random broadband broadband
vibrations to single axis (fore-and-aft or and vertical) and to multi-axis (simultaneously foreand-aft and vertical). Excitation amplitudes were varied (0,45 m/s2
, 0,8 m/s2
and 1,1 m/s2
r.m.s.
– root mean square) in the frequency range 0,1 - 20 Hz. Тhe influence of changes in the angle 
of inclination of the seat back (90°, 100° and 110°) on the STHT response of the human body 
was studied. The obtained frequency response functions of the body helped to identify the 
relevant factors that have the greatest influence on the oscillatory comfort of the driver.
Based on the obtained experimental results, a model for evaluating the oscillatory comfort of 
the vehicle using recurrent neural networks was created. The model takes into account the 
gender, anthropometric characteristics of the subjects, characteristics of excitation: amplitude, 
frequency range and direction of vibration, as well as sitting conditions. The correlation 
coefficient between experimental results and neural network model was over 98% in all three 
phases (training, validation, testing). The advantage of such a model is that, on the basis of a 
large amount of data with which the model is trained, it has the ability to predict the frequency 
response function of the human body for any value of the amplitude and direction of excitation, 
the angle of the seat back and the basis of the effective values of the weighted acceleration 
(using the standard SRPS ISO 2631–1:2014), evaluate the subject's oscillatory comfort.
			
		
				Authors Key words
			
			
				vibracije celog tela, funkcija frekventnog odziva sedište-glava, 
oscilatorna udobnost vozila, veštačka neuronska mreža
			
		
				Authors Key words
			
			
				whole body vibration, seat-to-head transfer function, oscillatory vehicle comfort, 
artificial neural network
			
		
				Classification
			
			
				629.015:534.17(043.3)
			
		
				Type
			
			
				Tekst
			
		
			Abstract (sr)
		
		
			Oscilatorna udobnost vozila, kao kompleksan problem, poslednjih nekoliko decenija 
privlači pažnju velikog broja istraživača. Razvojem industrijskih mašina i 
motornih vozila, počela su proučavanja negativnog uticaja dejstva vibracija na telo 
čoveka. Dugotrajno izlaganje vibracijama u različitim pravcima delovanja, 
frekvenciji ili amplitudi, prvo počinje malom neudobnošću, a kasnije dovodi do 
smanjenja radne sposobnosti i ugrožavanja zdravlja. Biodinamička istraživanja 
ponašanja tela čoveka, pored subjektivnih metoda, imaju veoma važnu ulogu u analizi 
i predviđanju oscilatorne udobnosti vozila. Ova istraživanja su veoma korisna, jer s 
jedne strane omogućavaju formiranje biodinamičkih modela, dok sa druge strane 
omogućavaju analizu vibracija koje se prenose na telo vozača i putnika.
Biodinamička funkcija frekventnog odziva sedište-glava STHT (eng. Seat-to-head 
transmissibility - STHT) opisuje meru prenetih vibracija kroz telo vozača i kao takva je 
korišćena kao objektivan pokazatelj oscilatorne udobnosti. U okviru sprovedenih 
istraživanja, a u cilju generisanja slučajnih širokopojasnih vibracija, korišćen je 
hidraulički pulzator. Ispitanici (20 muškaraca i 10 žena) su bili izloženi 
slučajnim širokopojasnim vibracijama celog tela u pravcu jedne ose (podužno ili
vertikalano) i u pravcu više osa (istovremeno u podužnom i vertikalnom pravcu). 
Amplitude pobude su varirane (0,45 m/s2
; 0,8 m/s2 i 1,1 m/s2
r.m.s. - efektivna 
vrednost) u frekventnom opsegu 0,1 Hz - 20 Hz. Proučavan je uticaj promena uglova 
nagiba naslona sedišta (90°, 100° i 110°) na STHT odziv tela čoveka. Dobijene 
funkcije frekventnog odziva tela pomogle su u identifikaciji relevantnih faktora
koji imaju najveći uticaj na oscilatornu udobnost vozača.
Na osnovu dobijenih eksperimentalnih rezultata formiran je model za ocenu 
oscilatorne udobnosti vozila pomoću rekurentnih neuronskih mreža. Model uzima u 
obzir pol, antropometrijske karakteristike ispitanika, karakteristike pobude
(amplitudu, frekventni opseg i pravac dejstva), kao i uslove sedenja. Koeficijent 
korelacije između eksperimentalnih rezultata i rezultata modela neuronske mreže je
bio preko 98% u sve tri faze (treninga, validacije i testiranja). Prednost ovakvog 
modela je u tome što, na bazi velikog broja podataka kojim je model obučen, on ima 
mogućnost da predvidi funkciju frekventnog odziva tela čoveka za bilo koju vrednost 
amplitude, pravca pobude i ugla nagiba naslona sedišta i da na osnovu efektivnih 
vrednosti ponderisanog ubrzanja (primenom standarda SRPS ISO 2631–1:2014), izvrši 
ocenu oscilatorne udobnosti ispitanika.
		
	
			“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into  internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core  xml  and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.
		
	
					