Title
Uticaj izbegavanja neizvesnosti i potrošačkog etnocentrizma na
prihvatanje stranih brendova- medijatorski efekat kulturalne inteligencije
Creator
Zdravković, Stefan, 1994-
CONOR:
51765513
Copyright date
2022
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Deliti pod istim uslovima 3.0 Srbija (CC BY-NC-SA 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence i ako se prerada distribuira pod istom ili sličnom licencom. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela i prerada. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Inventory ID
D-3600
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 06.04.2023.
Other responsibilities
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Kragujevcu
Faculty
Ekonomski fakultet
Alternative title
The impact of avoiding uncertainty and consumer ethnocentrism on the acceptance of foreign brands - the mediating effect of cultural intelligence
Publisher
[S. P. Zdravković]
Format
XIX, 290 listova
Abstract (sr)
Prilikom internacionalizacije poslovanja, od ključnog značaja je da marketari
istraže tržište, kako bi se formulisala adekvatna marketing strategija koja će
uvažiti potrebe lokalnog tržišta na kome se nastupa. Osnovni cilj doktorske
disertacije je analiza uticaja dimenzije nacionalne kulture izbegavanja neizvesnosti
i potrošačkog etnocentrizma na odluku ispitanika iz balkanskih i skandinavskih
zemalja da prihvate strane brendove, uz ispitivanje medijatorskog efekta kulturalne
inteligencije (metakognitivni, kognitivni, motivacioni i bihevioralni faktor) u
odnosu navedenih varijabli.
Sprovedeno je empirijsko istraživanje u kome je učestvovalo ukupno 617 ispitanika
iz balkanskih zemalja (Srbija, Hrvatska, Bosna i Hercegovina) i skandinavskih zemalja
(Švedska, Norveška, Danska). U okviru empirijskog istraživanja rezultati su
pokazali da izbegavanje neizvesnosti i potrošački etnocentrizam ostvaruju
statistički značajan negativan uticaj na odluku ispitanika iz balkanskih i
skandinavskih zemalja da prihvate strane brendove, kao i da kulturalna inteligencija
ostvaruje signifikantnu pozitivnu medijatorsku ulogu.
Naučni doprinos i originalnost doktorske disertacije se ogleda u primeni
holističkog pristupa koji podrazumeva sagledavanje zajedničkog efekta dimenzije
nacionalne kulture izbegavanja neizvesnosti, potrošačkog etnocentrizma i
kulturalne inteligencije na odluku potrošača da prihvate strane brendove. Takođe,
kros-kulturalna istraživanja omogućavaju dobijanje interesantnijih rezultata, jer
pružaju mogućnost poređenja stavova pripadnika različitih nacija. Praktični
doprinos se ogleda u pomoći marketarima prilikom formulisanja marketing
strategija, koje uzimaju u obzir kulturalni okvir i etnocentrične tendecije
potrošača u navedenim zemaljama.
Abstract (en)
When internationalizing a business, it is crucial that the marketers researches the market, in
order to formulate an adequate marketing strategy that will take into account the needs of the
local market in which it operates. The main goal of the doctoral dissertation is to analyze the
influence of the dimension of national culture of avoiding uncertainty and consumer
ethnocentrism on the decision of respondents from Balkan and Scandinavian countires to
accept foreign brands, as well as examining the mediating effect of cultural intelligence
(metacognitive, cognitive, motivational and behavioral factors) in relation to these variables.
An empirical study was conducted in which a total of 617 respondents participated from the
Balkan countires (Serbia, Croatia, Bosnia and Herzegovina) and Scandinavian countries
(Sweden, Norway, Denmark). Empirical research has shown that avoidance of uncertainty and
consumer ethnocentrism have a statistically significant negative impact on the decision of
respondents from the Balkans and Scandinavia countries to accept foreign brands, as well as
that cultural intelligence have a significant positive mediating role.
The scientific contribution and originality of the doctoral dissertation is reflected in the
application of a holistic approach which involves considering the common effect on the
dimension of national culture of avoiding uncertainy, consumer ethnocentrism and cultural
intelligence on consumer’s decision to accept foreign brands. Also, cross-cultural research
enables obtaining more interesanting results, because they provide the possibility of comparing
the attitudes of members of different nations. The practical contibution is reflected in helping
marketers when formulating marketing strategies, which take into account the cultural
framework and ethnocentric tendencies of consumers in the mentioned countries.
Authors Key words
koncept nacionalne kulture, izbegavanje neizvesnosti, potrošački
etnocentrizam, kulturalna inteligencija, prihvatanje stranih brendova
Authors Key words
concept of national culture, avoidance of uncertainty, consumer ethnocentrism,
cultural intelligence, acceptance of foreign brands
Classification
658.893:330.163.14(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Prilikom internacionalizacije poslovanja, od ključnog značaja je da marketari
istraže tržište, kako bi se formulisala adekvatna marketing strategija koja će
uvažiti potrebe lokalnog tržišta na kome se nastupa. Osnovni cilj doktorske
disertacije je analiza uticaja dimenzije nacionalne kulture izbegavanja neizvesnosti
i potrošačkog etnocentrizma na odluku ispitanika iz balkanskih i skandinavskih
zemalja da prihvate strane brendove, uz ispitivanje medijatorskog efekta kulturalne
inteligencije (metakognitivni, kognitivni, motivacioni i bihevioralni faktor) u
odnosu navedenih varijabli.
Sprovedeno je empirijsko istraživanje u kome je učestvovalo ukupno 617 ispitanika
iz balkanskih zemalja (Srbija, Hrvatska, Bosna i Hercegovina) i skandinavskih zemalja
(Švedska, Norveška, Danska). U okviru empirijskog istraživanja rezultati su
pokazali da izbegavanje neizvesnosti i potrošački etnocentrizam ostvaruju
statistički značajan negativan uticaj na odluku ispitanika iz balkanskih i
skandinavskih zemalja da prihvate strane brendove, kao i da kulturalna inteligencija
ostvaruje signifikantnu pozitivnu medijatorsku ulogu.
Naučni doprinos i originalnost doktorske disertacije se ogleda u primeni
holističkog pristupa koji podrazumeva sagledavanje zajedničkog efekta dimenzije
nacionalne kulture izbegavanja neizvesnosti, potrošačkog etnocentrizma i
kulturalne inteligencije na odluku potrošača da prihvate strane brendove. Takođe,
kros-kulturalna istraživanja omogućavaju dobijanje interesantnijih rezultata, jer
pružaju mogućnost poređenja stavova pripadnika različitih nacija. Praktični
doprinos se ogleda u pomoći marketarima prilikom formulisanja marketing
strategija, koje uzimaju u obzir kulturalni okvir i etnocentrične tendecije
potrošača u navedenim zemaljama.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.