Title
Uticaj potrošačkog etnocentrizma na ponašanje kupaca
Creator
Gašević, Dragana, 1986-
CONOR:
52326921
Copyright date
2022
Object Links
Language
Serbian
Cobiss-ID
Inventory ID
3559
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 27.12.2022.
Other responsibilities
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Kragujevcu
Faculty
Ekonomski fakultet
Alternative title
The influence of consumer ethnocentrism on consumer behavior
Publisher
[Dragana Lj. Gašević]
Format
XIV, 267 listova
Abstract (sr)
Duži niz godina u literaturi iz oblasti marketinga i ponašanja potrošača
aktuelna su istraživanja koja se bave analizom etnocentričnih potrošačkih
tendencija. Interes ka istraživanju ove teme još je veći ukoliko se uzme u obzir
dinamičnost savremenog poslovnog okruženja i novi trendovi kojima se opisuje
ponašanje potrošača. Pored interesovanja za faktore i posledice potrošačkog
etnocentrizma generalno, uočava se i intenzivnije interesovanje za analizu
etnocentričnih tendencija kada je reč o konkretnim kategorijama proizvoda. Važan
segment istraživanja odnosi se na koncept turističkog etnocentrizma koji je
takođe predmet analize u okviru ove doktorske disertacije.
U vezi sa iznetim, osnovni cilj doktorske disertacije je dobijanje odgovora na pitanje
na koji način karakteristike potrošača i eksterni faktori utiču na
etnocentrične tendencije potrošača kada se posmatraju konkretne kategorije
proizvoda i usluga, te da se identifikuje na koji način potrošački etnocentrizma
utiče na kupovne namere kupaca.
Primenom statističkih tehnika potvrđeno je da analizirane karakteristike
potrošača imaju uticaj na potrošački etnocentrizam, kao i da eksterni faktori
ne moderiraju već utvrđene relacije između karakteristika potrošača i
etnocentričnih tendencija. Identifikovano je da potrošači povoljnije stavove i
kupovne namere imaju prema domaćim prehrambenim proizvodima, a slabije izražene
prema proizvodima koji se ređe kupuju i koji su skuplji. Takođe, izraženije su
etnocentrične tendencije kada je reč o domaćim turističkim destinacijama nego
kada se istražuje generalni nivo potrošačkog etnocentrizma. Na kraju, potvrđeno je
da kod većine kategorija potrošački etnocentrizam ima medijatorski uticaj na
odnos između stavova i kupovnih namera.
Integrisani i sveobuhvatni pristup istraživanju rezultirao je generisanjem
rezultata koji imaju značajne praktične i naučne doprinose. Naime, rezultati
doprinose proširivanju naučnih i teorijskih saznanja u datoj oblasti a privredni
subjekti koji posluju u kompleksnom poslovnom okruženju mogu da ih iskoriste za unapređenje marketing strategija.
Abstract (en)
For many years, a great deal of up-to-date research dealing with the analysis of ethnocentric
are present the marketing and consumer behavior literature. Interest in researching this topic
is even greater if we take into account the dynamism of the modern business environment and
new trends that describe consumer behavior. In addition to the interest in the factors and
consequences of consumer ethnocentrism in general, there is a more intense interest in the
analysis of ethnocentric tendencies when it comes to specific product categories. An important
segment of the research refers to the concept of tourist ethnocentrism, which is also the subject
of analysis within this doctoral dissertation.
With regard to the above mentioned, the main aim of the doctoral dissertation is to answer the
question of how consumer characteristics and external factors affect ethnocentric tendencies of
consumers when observing specific categories of products and services, and to identify how
consumer ethnocentrism affects customer purchasing intentions.
The application of statistical methods has confirmed that the analyzed consumer characteristics
have an impact on consumer ethnocentrism, as well as that external factors do not moderate
the already established relations between consumer characteristics and ethnocentric
tendencies. It has been identified that consumers have more favorable attitudes and buying
intentions towards domestic food products, and less pronounced ones towards products that
are bought less often and are more expensive. Also, ethnocentric tendencies are more
pronounced when it comes to domestic tourist destinations than when researching the general
level of consumer ethnocentrism. Finally, it has been confirmed that in most categories,
consumer ethnocentrism has a mediating effect on the relationship between attitudes and
purchasing intentions.
An integrated and comprehensive approach to research has resulted in obtaining the results
that have significant practical and scientific contributions. Namely, the results contribute to the
expansion of scientific and theoretical knowledge in the given field, and economic entities
operating in a complex business environment can use them to improve marketing strategies.
Authors Key words
potrošački etnocentrizam, turistički etnocentrizam, potrošački
stavovi i namere, ponašanje potrošača, karakteristike potrošača, eksterni
faktori
Authors Key words
consumer ethnocentrism, tourism ethnocentrism, consumer attitudes and intentions,
consumer behavior, consumer characteristics, external factors
Classification
659.113.25:323.153(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Duži niz godina u literaturi iz oblasti marketinga i ponašanja potrošača
aktuelna su istraživanja koja se bave analizom etnocentričnih potrošačkih
tendencija. Interes ka istraživanju ove teme još je veći ukoliko se uzme u obzir
dinamičnost savremenog poslovnog okruženja i novi trendovi kojima se opisuje
ponašanje potrošača. Pored interesovanja za faktore i posledice potrošačkog
etnocentrizma generalno, uočava se i intenzivnije interesovanje za analizu
etnocentričnih tendencija kada je reč o konkretnim kategorijama proizvoda. Važan
segment istraživanja odnosi se na koncept turističkog etnocentrizma koji je
takođe predmet analize u okviru ove doktorske disertacije.
U vezi sa iznetim, osnovni cilj doktorske disertacije je dobijanje odgovora na pitanje
na koji način karakteristike potrošača i eksterni faktori utiču na
etnocentrične tendencije potrošača kada se posmatraju konkretne kategorije
proizvoda i usluga, te da se identifikuje na koji način potrošački etnocentrizma
utiče na kupovne namere kupaca.
Primenom statističkih tehnika potvrđeno je da analizirane karakteristike
potrošača imaju uticaj na potrošački etnocentrizam, kao i da eksterni faktori
ne moderiraju već utvrđene relacije između karakteristika potrošača i
etnocentričnih tendencija. Identifikovano je da potrošači povoljnije stavove i
kupovne namere imaju prema domaćim prehrambenim proizvodima, a slabije izražene
prema proizvodima koji se ređe kupuju i koji su skuplji. Takođe, izraženije su
etnocentrične tendencije kada je reč o domaćim turističkim destinacijama nego
kada se istražuje generalni nivo potrošačkog etnocentrizma. Na kraju, potvrđeno je
da kod većine kategorija potrošački etnocentrizam ima medijatorski uticaj na
odnos između stavova i kupovnih namera.
Integrisani i sveobuhvatni pristup istraživanju rezultirao je generisanjem
rezultata koji imaju značajne praktične i naučne doprinose. Naime, rezultati
doprinose proširivanju naučnih i teorijskih saznanja u datoj oblasti a privredni
subjekti koji posluju u kompleksnom poslovnom okruženju mogu da ih iskoriste za unapređenje marketing strategija.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.