Title
Mogućnosti primene elektronskog udžbenika u nastavi srpskog jezika u mlađim razredima osnovne škole
Creator
Sekač, Vuk Č., 1986-
CONOR:
59300361
Copyright date
2022
Object Links
Select license
Autorstvo 3.0 Srbija (CC BY 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence, čak i u komercijalne svrhe. Ovo je najslobodnija od svih licenci. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Inventory ID
D-3553
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 30.09.2022.
Other responsibilities
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Kragujevcu
Faculty
Pedagoški fakultet, Užice
Alternative title
The possibility for the application of an electronic textbook in serbian language teaching in the lower grades of primary school
Publisher
[V. M. Sekač]
Format
291 list
Abstract (sr)
Cilj ovog rada jeste da se kreiranjem i primenom prototipa elektronskog
udžbenika srpskog jezika, zasnovanog na sociokonstruktivističkom shvatanju učenja,
doprinese sveobuhvatnijem sagledavanju i potpunijem razumevanju prirode učenja uz eudžbenik, kao i uticaja jedinstvenih karakteristika e-udžbenika na nastavu srpskog
jezika u mlađim razredima osnovne škole. Imajući u vidu da je problem primene elektronskog udžbenika u učenju i nastavi nedovoljno istražen, kreiranju prototipa prethodila je analiza sadržaja postojećih e-udžbenika srpskog jezika za mlađe razrede osnovne
škole, kao i ispitivanje iskustava i mišljenja učitelja u vezi sa primenom ove forme
udžbenika u nastavi uopšte, kao i u nastavi srpskog jezika.
Sadržaj postojećih elektronskih udžbenika analiziran je prema standardima
kvaliteta definisanim na temelju opštih standarda elektronskog udžbenika. Istraživački nalazi pokazuju da analizirane publikacije samo u izvesnoj meri koriste mogućnosti elektronskog formata i ne ostvaruju drugačiji pristup procesu učenja u odnosu
na štampani udžbenik.
Ispitivanje mišljenja učitelja o ovom problemu imalo je dvostruki značaj. S
obzirom na iskustvo neposrednog rada sa učenicima, koje između ostalog podrazumeva i
korišćenje udžbenika – elektronskog i štampanog – rezultati istraživanja ukazuju na
mogućnosti primene elektronskog udžbenika u nastavi, kao i na prednosti i ograničenja
u kontekstu doprinosa kvalitetu nastave i kvalitetu učeničkih znanja. Sa druge strane,
kako od učitelja u najvećoj meri zavisi uspešnost integrisanja e-udžbenika u nastavni
proces, bilo je značajno ispitati njihova iskustva, kao i osposobljenost za primenu ove
vrste udžbenika u nastavi.
Kreiranim prototipom e-udžbenika uspostavljen je „mentorski odnos” sa učenikom, ostvaren posredstvom raznovrsnih strukturalnih komponenata koje podstiču mentalno angažovanje i pomažu u konstrukciji razumevanja i znanja. Strukturalne komponente e-udžbenika prepoznate su od strane učenika kao podrška učenju. Na taj način
ukazano je na konkretne vrednosti e-udžbenika i date su smernice za njegov budući razvoj
i način primene u nastavi.
Teorijsko i empirijsko istraživanje mogućnosti primene elektronskog udžbenika u nastavi i učenju pokazalo je da e-udžbenici srpskog jezika mogu biti sredstvo učenja
koje će kvalitetom i intenzitetom ostvarene komunikacije sa učenikom doprineti konstrukciji znanja. Takvom ishodu doprineće dalja istraživanja različitih aspekata primene savremene tehnologije u vaspitnoobrazovnom procesu uopšte, kao i u nastavi
srpskog jezika u mlađim razredima osnovne škole.
Abstract (en)
The purpose of this paper is to contribute and deepen the understanding of the nature of
learning through digital textbooks by way of developing and testing a digital textbook prototype
that is based on a social-constructivist understanding of learning. The research focuses on
Serbian language education, specifically elementary school pupils. At the time of publishing of
this work the nature of the application of interactive digital books was not thoroughly
researched. An analysis of the existing Serbian language digital books was conducted, along
with surveying teachers on their opinions on the application of digital books both for Serbian
language learning and for education in general.
Existing digital textbooks were analyzed according to the quality standards defined in
the general standards for digital books. Research data shows that analyzed publications only
partially use the potential of this digital format and do not significantly alter the learning process
of the traditional paper books.
Teacher survey on this topic had a two-fold significance. Survey results indicate a
potential for application of digital books in education, but also point out advantages and
limitations to the improvement of education quality and pupil knowledge. Additionally, as the
success of digital book integration into the learning process relies on the teachers, it is important
to understand their experience and adeptness to implement these types of textbooks.
The developed prototype had created a "mentor-student" relation with the pupil. That
relation was achieved with the help of multiple structural components that stimulate
engagement and help the pupils construct and internalize knowledge. Those structural
components were recognized by pupils as helpful in their learning process. This had pointed
towards concrete values of digital textbooks and had specified guidelines for future
development and application in education.
Tehoretical and empirical research had shown that digital textbooks can be a learning
tool that leverages quality and intensity of developed interaction with the pupil to contribute to
the development of knowledge. That outcome needs to be supported by further research in
developing various aspects of modern technology innovation to the education system in general,
as well as in elementary school Serbian language classes.
Authors Key words
Elektronski udžbenik srpskog jezika, konstrukcija znanja,
interaktivnost, multimedijalnost, hipertekstualnost, savremena nastavna tehnologija
Authors Key words
electronic textbook of Serbian language, construction of knowledge, interactivity,
multimedia, hypertextuality, ICT in education
Classification
371.3::811.163.41(043.3)
004.087:37.091.64
Type
Tekst
Abstract (sr)
Cilj ovog rada jeste da se kreiranjem i primenom prototipa elektronskog
udžbenika srpskog jezika, zasnovanog na sociokonstruktivističkom shvatanju učenja,
doprinese sveobuhvatnijem sagledavanju i potpunijem razumevanju prirode učenja uz eudžbenik, kao i uticaja jedinstvenih karakteristika e-udžbenika na nastavu srpskog
jezika u mlađim razredima osnovne škole. Imajući u vidu da je problem primene elektronskog udžbenika u učenju i nastavi nedovoljno istražen, kreiranju prototipa prethodila je analiza sadržaja postojećih e-udžbenika srpskog jezika za mlađe razrede osnovne
škole, kao i ispitivanje iskustava i mišljenja učitelja u vezi sa primenom ove forme
udžbenika u nastavi uopšte, kao i u nastavi srpskog jezika.
Sadržaj postojećih elektronskih udžbenika analiziran je prema standardima
kvaliteta definisanim na temelju opštih standarda elektronskog udžbenika. Istraživački nalazi pokazuju da analizirane publikacije samo u izvesnoj meri koriste mogućnosti elektronskog formata i ne ostvaruju drugačiji pristup procesu učenja u odnosu
na štampani udžbenik.
Ispitivanje mišljenja učitelja o ovom problemu imalo je dvostruki značaj. S
obzirom na iskustvo neposrednog rada sa učenicima, koje između ostalog podrazumeva i
korišćenje udžbenika – elektronskog i štampanog – rezultati istraživanja ukazuju na
mogućnosti primene elektronskog udžbenika u nastavi, kao i na prednosti i ograničenja
u kontekstu doprinosa kvalitetu nastave i kvalitetu učeničkih znanja. Sa druge strane,
kako od učitelja u najvećoj meri zavisi uspešnost integrisanja e-udžbenika u nastavni
proces, bilo je značajno ispitati njihova iskustva, kao i osposobljenost za primenu ove
vrste udžbenika u nastavi.
Kreiranim prototipom e-udžbenika uspostavljen je „mentorski odnos” sa učenikom, ostvaren posredstvom raznovrsnih strukturalnih komponenata koje podstiču mentalno angažovanje i pomažu u konstrukciji razumevanja i znanja. Strukturalne komponente e-udžbenika prepoznate su od strane učenika kao podrška učenju. Na taj način
ukazano je na konkretne vrednosti e-udžbenika i date su smernice za njegov budući razvoj
i način primene u nastavi.
Teorijsko i empirijsko istraživanje mogućnosti primene elektronskog udžbenika u nastavi i učenju pokazalo je da e-udžbenici srpskog jezika mogu biti sredstvo učenja
koje će kvalitetom i intenzitetom ostvarene komunikacije sa učenikom doprineti konstrukciji znanja. Takvom ishodu doprineće dalja istraživanja različitih aspekata primene savremene tehnologije u vaspitnoobrazovnom procesu uopšte, kao i u nastavi
srpskog jezika u mlađim razredima osnovne škole.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.