Title
Uticaj multinacionalne kompanije u automobilskoj industriji na lokalni ekonomski razvoj
Creator
Kalinić, Ljubina Z.
Copyright date
2017
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Inventory ID
D-3087
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 04.09.2017.
Other responsibilities
mentor
Makojević, Nikola, 1979-
član komisije
Đorđević, Miroslav, 1953-
član komisije
Veselinović, Petar, 1969-
član komisije
Marjanović, Vladislav.
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Kragujevcu
Faculty
Ekonomski fakultet
Publisher
[Lj. Z. Kalinić]
Format
XII, 239 listova
Abstract (sr)
Multinacionalne kompanije iz automobilske industrije, kao vid stranih ulaganja, smatraju se ključnim u dugoročnom strateškom restrukturiranju domaćih kompanija sa ciljem unapređenja kako celokupne ekonomije tako i regionalnih i urbanih performansi. Jedna od najznačajnijih investicija u našoj zemlji je ulaganje Fiat-a u automobilsku industriju. Dolazak
Fiat-a doveo je do značajnih promena u razvoju urbane ekonomije, promena u sektorskoj strukturi, nivou budžeta grada i investicija, promena na tržištu nekretnina, kao i promena u sektoru dobavljača delova. Takođe, kompanije koje proizvode delove za automobile videle su Srbiju kao dobar izbor lokacije za širenje proizvodnje, odnosno mogućnost snabdevanja kako Fiat-ove
fabrike u Kragujevcu tako i drugih proizvođača u regionu.
Empirijskim istraživanjem je utvrđeno da je dolazak velike multinacionalne
kompanije (MNK) doveo do promena u sektorskoj strukturi grada kad je reč o povećanju broja zaposlenih lica u sekundarnom sektoru, tj. prerađivačkoj industriji. Takođe, ostvareni su veliki prilivi sredstava u budžet grada, što je uticalo na promenu strukture trošenja sredstava za jačanje infrastrukture na nivou urbane ekonomije. Sprovedeno istraživanje je pokazalo da ne postoji statistički značajna veza između udaljenosti dobavljača i njegove
pripadnosti grupama: Tier 1, Tier 2 i Tier 3, usled velike razuđenosti u okviru Tier 1 grupe
suprotno realnim očekivanjima. Naime, politika subvencija kojom je država organizovala
mrežu dobavljača Fiat-a (Fiat Chrysler Automobiles Serbia – FCA Srbija), postavila je temelje za
buduće neravnomernosti u regionalnom razvoju Srbije. Izrazita koncentracija stranih
dobavljača koji gotovo svu proizvodnju usmeravaju ka Fiat-u (region Šumadije) preduslov je
regionalnog zaostajanja ukoliko dođe do odlaska Fiat-a, što je već bio slučaj u Italiji u
poslednjih nekoliko decenija. Dobavljači u grupi Tier 1, koji su grupisani u regionu Vojvodine,
većinu svog proizvodnog programa usmeravaju ka izvozu, čime je region Vojvodine u boljem
položaju jer dobavljači ne zavise u potpunosti od poslovanja i poslovnih planova Fiat-a. Takođe,
istraživanje je pokazalo da je dolazak velike MNK doveo do neravnoteže na tržištu
nekretnina, u vidu rasta cena na lokalnom tržištu nekretnina usled iracionalnih
očekivanja ekonomskih subjekata o budućim cenama izdavanja i vrednosti nekretnina. Utvrđeno
je i da je cena izdavanja najbolja varijabla za predviđanje kretanja cena nekretnina u
budućnosti.
Abstract (en)
Multinational companies in automotive industry, as a form of foreign investment, are seen as crucial to long-term strategic restructuring of domestic companies with the aim of improving both the overall economy and regional and urban performances. One of the most important investments in our
country is the investment of Fiat in automotive industry. The arrival of Fiat led to significant changes in the development of urban economy, changes in the sectoral structure, the levels of city budget and investments, changes in the real estate market as well as changes in the part supplier sector. Also, car
parts producers saw Serbia as a good location for the expansion of production and the possibility to supply new Fiat's factory in Kragujevac and other manufacturers in the region.
Empirical research has found that the arrival of large multinational company (MNC) has led to
changes in the sectoral structure of the city, i.e. the increase of number of persons employed in the
secondary sector, i.e. manufacturing industry. Also, high inflows of funds in the city budget were recorded, which resulted in a change of the expenditure structure, directed to strengthening of infrastructure at the level of the urban economy. Conducted research showed that there is no statistically
significant relationship between the distances of suppliers and their belonging to the groups: Tier 1, Tier 2 and Tier 3, due to the high granularity within the Tier 1 group, which was contrary to the realistic
expectations. The policy of state subsidies, used to organize a network of suppliers of Fiat (Fiat Chrysler Automobiles Serbia - FCA Serbia), made the foundation for future imbalances in regional development of Serbia. Overwhelming concentration of foreign suppliers that almost all their production dedicate to Fiat (in Šumadija region) is a prerequisite for regional regression in case of departure of Fiat, which
has already been the case in Italy in the last few decades. Suppliers in the Tier 1 group, which are grouped in the Vojvodina region, most of their production direct towards exports, in which case Vojvodina region in a better position because manufacturers do not depend entirely on the business and
the business plans of Fiat. Also, research has shown that the arrival of large MNC has led to an
imbalance in the housing market in the form of rising prices on the local real estate market due to the
irrational economic expectations about future rental and selling prices of real estates. It was also found
that the rental price is the best variable to predict the movement of real estate prices in the future.
Authors Key words
regionalni i lokalni razvoj, multinacionalna kompanija, automobilska
industrija, FCA, mreža dobavljača, Tier, tržište nekretnina, iracionalna očekivanja
Authors Key words
regional and local development, multinational company, automotive industry, FCA, supplier
network, Тier, real estate market, irrational expectations
Classification
629.3:334.726]:330.322
Subject
Privreda - Regionalni razvoj - Multinacionalne kompanije
Subject
Regionalni razvoj -
Multinacionalne kompanije - Automobilska industrija
Type
Tekst
Abstract (sr)
Multinacionalne kompanije iz automobilske industrije, kao vid stranih ulaganja, smatraju se ključnim u dugoročnom strateškom restrukturiranju domaćih kompanija sa ciljem unapređenja kako celokupne ekonomije tako i regionalnih i urbanih performansi. Jedna od najznačajnijih investicija u našoj zemlji je ulaganje Fiat-a u automobilsku industriju. Dolazak
Fiat-a doveo je do značajnih promena u razvoju urbane ekonomije, promena u sektorskoj strukturi, nivou budžeta grada i investicija, promena na tržištu nekretnina, kao i promena u sektoru dobavljača delova. Takođe, kompanije koje proizvode delove za automobile videle su Srbiju kao dobar izbor lokacije za širenje proizvodnje, odnosno mogućnost snabdevanja kako Fiat-ove
fabrike u Kragujevcu tako i drugih proizvođača u regionu.
Empirijskim istraživanjem je utvrđeno da je dolazak velike multinacionalne
kompanije (MNK) doveo do promena u sektorskoj strukturi grada kad je reč o povećanju broja zaposlenih lica u sekundarnom sektoru, tj. prerađivačkoj industriji. Takođe, ostvareni su veliki prilivi sredstava u budžet grada, što je uticalo na promenu strukture trošenja sredstava za jačanje infrastrukture na nivou urbane ekonomije. Sprovedeno istraživanje je pokazalo da ne postoji statistički značajna veza između udaljenosti dobavljača i njegove
pripadnosti grupama: Tier 1, Tier 2 i Tier 3, usled velike razuđenosti u okviru Tier 1 grupe
suprotno realnim očekivanjima. Naime, politika subvencija kojom je država organizovala
mrežu dobavljača Fiat-a (Fiat Chrysler Automobiles Serbia – FCA Srbija), postavila je temelje za
buduće neravnomernosti u regionalnom razvoju Srbije. Izrazita koncentracija stranih
dobavljača koji gotovo svu proizvodnju usmeravaju ka Fiat-u (region Šumadije) preduslov je
regionalnog zaostajanja ukoliko dođe do odlaska Fiat-a, što je već bio slučaj u Italiji u
poslednjih nekoliko decenija. Dobavljači u grupi Tier 1, koji su grupisani u regionu Vojvodine,
većinu svog proizvodnog programa usmeravaju ka izvozu, čime je region Vojvodine u boljem
položaju jer dobavljači ne zavise u potpunosti od poslovanja i poslovnih planova Fiat-a. Takođe,
istraživanje je pokazalo da je dolazak velike MNK doveo do neravnoteže na tržištu
nekretnina, u vidu rasta cena na lokalnom tržištu nekretnina usled iracionalnih
očekivanja ekonomskih subjekata o budućim cenama izdavanja i vrednosti nekretnina. Utvrđeno
je i da je cena izdavanja najbolja varijabla za predviđanje kretanja cena nekretnina u
budućnosti.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.