Title
		
		
			Razvoj i eksploatacija bezbednosnog modula i njegov uticaj na kvalitet e-obrazovanja
		
	
			Creator
		
		
			Milošević, Marjan. 1979- 
					
	
			Copyright date
		
		
			2016
		
	
			Object Links
		
		
	
			Select license
		
		
			Autorstvo-Nekomercijalno 3.0 Srbija (CC BY-NC 3.0)
		
	
			License description
		
		
			Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela. Osnovni opis Licence:  http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/deed.sr_LATN  Sadržaj ugovora u celini:  http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
		
	
			Language
		
		
			Serbian
		
	
			Cobiss-ID
		
		
	
			Inventory ID
		
		
			D-2955
		
	
			Committee report
		
		
	
			Theses Type
		
		
			Doktorska disertacija
		
	
			description
		
		
			 
Datum odbrane: 22.09.2016.
		
	
			Other responsibilities
		
		mentor
				Milošević, Danijela, 1967- 
				član komisije
				Krneta, Radojka. 1952-
				član komisije
				Simić, Dejan, 1964- 
				član komisije
				Urošević, Vlade, 1957- 
				
			Academic Expertise 
		
		
			Tehničko-tehnološke nauke
		
	
			University
		
		
			Univerzitet u Kragujevcu
		
	
			Faculty
		
		
			Fakultet tehničkih nauka
		
	
				Alternative  title
			
			
				Development and implementation of security module and its influence on quality
of e-education
			
		
				Publisher
			
			
				 [M. Milošević] 
			
		
				Format
			
			
				152 lista
			
		
				Abstract (sr)
			
			
				 Elektronsko obrazovanje postalo je sastavni deo modernog društva znanja. S
obzirom na to da se najvećim delom oslanja na informacione tehnologije,
postavlja se pitanje kakav uticaj ima bezbednost informacija na kvalitet e-
obrazovanja i kako se može unaprediti bezbednost korisnika u okruženjima za e-
učenje.
U doktoratu je prikazan razvoj bezbednosnog modula. Ovaj modul kreiran je sa
zadatkom da deluje kao integrisani deo okruženja za e-učenje: da prati
korisnikove aktivnosti, primenjuje mere zaštite i diseminira elemente
bezbednosne politike. Dati su opis implementacije, kao i toka i rezultata
istraživanja uticaja modula na konstrukte koji su povezani sa kvalitetom e-
obrazovanja: poverenje u sistem za e-učenje i prihvaćenost tehnologija.
Sam proces razvoja zasnovan je na standardima iz oblasti bezbednosti
informacija (ISO) i e-obrazovanja (IEEE, IMS), a kao ulazni parametri uzeti su i
kriterijumi za obezbeđenje kvaliteta. Celokupan razvoj, kao i implementacija i
evaluacija modula sprovedeni su kroz PDCA ciklus. Tokom projektovanja modula
razvijen je i holistički model bezbednosti u e-učenju, nadgrađena je standardna
arhitektura za e-učenje i adaptiran model učenika. Fokus modula je na korisniku,
pa je stoga IMS model učenika (IMS LIP) dopunjen strukturom koja ima za zadatakda
evidentira bezbednosne parametre učenikovog ponašanja. Ovaj dopunjeni
model sastavni je deo nadgrađene LTSA arhitekture, nazvane seLTSA, koja za
zadatak ima da pruži okvire za unapređenje bezbednosti procesa e-obrazovanja.
Ključni deo nadgradnje je upravo modul, eLearnion, koji orkestrira bezbednošću.
U svrhu evaluacije modula i provere hipoteza, modifikovani su postojeći
modeli poverenja i prihvatanja tehnologija.
Modul je realizovan kao dodatak Moodle-a, okruženja za učenje otvorenog koda,
primenom metode brzog razvoja prototipa (rapid prototyping). Zbog zahteva
pojedinih funkcija za dubljom integracijom u samo okruženje, bilo je neophodno
izvršiti i određene izmene jezgra Moodle-a. Modul je implementiran i testiran
u sklopu e-kursa na koji su upisani učenici (studenti). Kurs je trajao tri meseca,
nakon čega su učenici anketirani.
Pokazano je da je primenom standarda iz oblasti bezbednosti informacija
moguće kreirati modul koji svojim aktivnostima doprinosi ispunjenju
kriterijuma za obezbeđenje kvaliteta. Potvrđeno je da je bezbednost jedan od
najuticajnijih faktora poverenja korisnika u sistem za e-učenje. Delimično je
potvrđeno da su bezbednosni elementi, formulisani kroz bezbednosni modul,
značajni za prihvatanje tehnologija.
			
		
				Abstract (en)
			
			
				 Electronic education has become an integral part of modern knowledge society. Having
in mind that it mostly depends on information technology, a question is yielded on how
the information security influences e-education quality and in what way the user security
may be improved in learning environments.
The development of security module is shown in thesis. Module is created in order to act
as integral part of the e-learning environment: to monitor user's activities, apply security
measures and disseminate elements of information security policy. Description of
implementation is given as well as flow and results of research of module's influence on
construct coupled with quality such as trust in learning environment and technology
acceptance.
The development process is based on standards in area of information security (ISO)
and learning technologies (IEEE, IMS) and the e-learning quality criteria are taken as
input. During the module design, a holistic model of security in e-learning was
developed. Additionally, the standard e-learning architecture was upgraded and the
standard learner model was adapted. Module is focused on user, therefore the IMS
learner model (IMS LIP) is supplemented with structure with task of keeping security
parameters of learner's behavior. This supplemented model is building block of
upgraded LTSA architecture, called seLTSA, with goal of providing framework for
security improvement of e-education processes. Key part of this upgrade is the very
module, called eLearnion, which orchestrate with security. In favor of module evaluation
and hypothesis check, the existing trust and technology acceptance models are
modified.
Module is made as plugin for Moodle, open source learning environment, using the rapid
prototype method. Because some function required deeper integration in the very
environment, certain modification of Moodle code was needed. Modul is implemented
and tested inside an e-course with students enrolled. Course lasted three months and
learners were surveyed afterward.
It is shown that it is possible to create module whose activities contribute to fulfillment of
quality assurance criteria by using information security standard. It is confirmed that
security is very important factor of user trust in e-learning system. It is partly confirmed
that security elements, formulated through security module, are significant for
technology acceptance.
			
		
				Authors Key words
			
			
				e-obrazovanje, bezbednost informacija, LTSA, Moodle, bezbednosni modul
			
		
				Authors Key words
			
			
				e-learning, e-education, information security, LTSA, Moodle, security module
			
		
				Classification
			
			
				37.018.43:004.41
			
		
				Subject
			
			
				Učenje na daljinu - Bezbednost informacija - Kvalitet
			
		
				Type
			
			
				Tekst
			
		
			Abstract (sr)
		
		
			 Elektronsko obrazovanje postalo je sastavni deo modernog društva znanja. S
obzirom na to da se najvećim delom oslanja na informacione tehnologije,
postavlja se pitanje kakav uticaj ima bezbednost informacija na kvalitet e-
obrazovanja i kako se može unaprediti bezbednost korisnika u okruženjima za e-
učenje.
U doktoratu je prikazan razvoj bezbednosnog modula. Ovaj modul kreiran je sa
zadatkom da deluje kao integrisani deo okruženja za e-učenje: da prati
korisnikove aktivnosti, primenjuje mere zaštite i diseminira elemente
bezbednosne politike. Dati su opis implementacije, kao i toka i rezultata
istraživanja uticaja modula na konstrukte koji su povezani sa kvalitetom e-
obrazovanja: poverenje u sistem za e-učenje i prihvaćenost tehnologija.
Sam proces razvoja zasnovan je na standardima iz oblasti bezbednosti
informacija (ISO) i e-obrazovanja (IEEE, IMS), a kao ulazni parametri uzeti su i
kriterijumi za obezbeđenje kvaliteta. Celokupan razvoj, kao i implementacija i
evaluacija modula sprovedeni su kroz PDCA ciklus. Tokom projektovanja modula
razvijen je i holistički model bezbednosti u e-učenju, nadgrađena je standardna
arhitektura za e-učenje i adaptiran model učenika. Fokus modula je na korisniku,
pa je stoga IMS model učenika (IMS LIP) dopunjen strukturom koja ima za zadatakda
evidentira bezbednosne parametre učenikovog ponašanja. Ovaj dopunjeni
model sastavni je deo nadgrađene LTSA arhitekture, nazvane seLTSA, koja za
zadatak ima da pruži okvire za unapređenje bezbednosti procesa e-obrazovanja.
Ključni deo nadgradnje je upravo modul, eLearnion, koji orkestrira bezbednošću.
U svrhu evaluacije modula i provere hipoteza, modifikovani su postojeći
modeli poverenja i prihvatanja tehnologija.
Modul je realizovan kao dodatak Moodle-a, okruženja za učenje otvorenog koda,
primenom metode brzog razvoja prototipa (rapid prototyping). Zbog zahteva
pojedinih funkcija za dubljom integracijom u samo okruženje, bilo je neophodno
izvršiti i određene izmene jezgra Moodle-a. Modul je implementiran i testiran
u sklopu e-kursa na koji su upisani učenici (studenti). Kurs je trajao tri meseca,
nakon čega su učenici anketirani.
Pokazano je da je primenom standarda iz oblasti bezbednosti informacija
moguće kreirati modul koji svojim aktivnostima doprinosi ispunjenju
kriterijuma za obezbeđenje kvaliteta. Potvrđeno je da je bezbednost jedan od
najuticajnijih faktora poverenja korisnika u sistem za e-učenje. Delimično je
potvrđeno da su bezbednosni elementi, formulisani kroz bezbednosni modul,
značajni za prihvatanje tehnologija.
		
	
			“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into  internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core  xml  and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.
		
	
					