Title
Modeliranje buke nastale od drumskog saobraćaja na osnovu strukture voznog parka i parametara saobraćajnog toka
Creator
Babić, Saša Z., 1977-
Copyright date
2013
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Deliti pod istim uslovima 3.0 Srbija (CC BY-NC-SA 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence i ako se prerada distribuira pod istom ili sličnom licencom. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela i prerada. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Inventory ID
D-2724
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 08.04.2014.
Other responsibilities
mentor
Lukić, Jovanka, 1966-
član komisije
Radonjić, Dragoljub, 1947-
član komisije
Pešić, Radivoje, 1956-
član komisije
Todorović, Petar, 1969-
član komisije
Petković, Snežana
Academic Expertise
Tehničko-tehnološke nauke
University
Univerzitet u Kragujevcu
Faculty
Fakultet inženjerskih nauka
Alternative title
Modeling traffic noise caused by road traffic based on
traffic fleet structure and traffic flow parameters
Publisher
Kragujevac : [S. Z. Babić],
Format
PDF/A (165 listova)
description
Umnoženo za odbranu.
Univerzitet u Kragujevcu, Fakultet inženjerjskih nauka,
Bibliografija: listovi 160-165.
Rezime ; Summary.
Abstract (sr)
Ubrzan razvoj ljudskog društva je pored mnogih prednosti doneo i odgovarajuće
nedostatke. Jedan od problema jeste i preterano zagađenje životne sredine. Pored zagađenja
vazduha, vode, zemljišta u novije vreme se pojavljuje i zagađenje bukom. Jedan od glavnih uzročnika
zagađenja bukom jeste upravo ubrzan razvoj saobraćaja, i to posebno drumskog saobraćaja.
Smanjenje saobraćaja nesumnjivo vodi smanjenju svih ovih problema, posebno problema buke, ali
drumski saobraćaj je od vitalnog značaja za razvoj kako lokalne tako i nacionalne ekonomije,
tako da rešavanje problema u ovom pravcu nema pre svega ekonomskog opravdanja. Sa druge strane
prisutna je činjenica da se na problem buke ne gleda kao na probleme zagađenja vazduha ili vode.
Razloge ovoga treba tražiti pre svega u postupcima i načinima merenja buke usled čega ovakva
istraživanja znaju da budu prilično skupa i dugotrajna, ali i u nedovoljno razvijenoj svesti
prema ovom problemu. Postojanje odgovarajućeg modela za predikciju buke i njegova primena bi
ove probleme na neki način ublažila što je i bio osnovni razlog bavljenja ovakvim jednim
istraživanjem. U cilju rešavanja dela ovog problema razvijen je metodološki pristup i model
za predikciju buke baziran pre svega na analizi literature kroz pregled dosadašnjih
istraživanja u ovoj oblasti, zakonskih okvira u Srbiji, istraživanjima na terenu i analizi
tako dobijenih podataka. Model je tako koncipiran da zahteva realne saobraćajne parametre, i
to one na koje je moguće upravljački uticati u realnom vremenu kako bi se mogao sagledati
uticaj takvih veličina na nivo generisane buke. Sam model kao izlazni rezultat definiše nivo
ekvivalentne buke neprekinutog saobraćajnog toka neposredno u zoni saobraćajnice. Na ovaj
način se postiže da se simulacijom i promenom određenih veličina saobraćajnog toka kao
izlazni rezultata dobije vrednosti ekvivalentnog nivoa buke u zoni saobraćajnice. Odrađeno je
istraživanje i merenje određenih ulaznih veličina u model sa jedne strane ali i merenje buke
saobraćajnog toka sa druge strane u cilju kalibracije rezultata modela. Validacija rezultata
samog modela je urađena u dve faze – i to ulaznih vrednosti modela kao prva faza validacije, i
izlaznih rezultata modela kao druga faza validacije sa merenim vrednostima, pri čemu je
utvrđeno dobro slaganje merenih i simuliranih vrednosti predloženog modela. Verifikacija
tako dobijenih rezultata je urađena kroz uporednu analizu sa drugim sličnim modelima kako bi
se procenila prednost predloženog modela u odnosu na druge poznate modele. Na osnovu svega je
zaključeno da predloženi model može biti iskorišćen za predikciju buke nastalu od strane
drumskog saobraćaja u realnim uslovima sa dovoljnom pouzdanošću. Takođe je pokazano kakav je
doprinos pojedinih parametara saobraćajnog toka na nivo emitovane buke, čime se stiče
mogućnost da se delovanjem na te parametre direktno utiče na nivo ekvivalentne buke. Na
ovakav način se omogućava jedan drugačiji pristup u donošenju određenih upravljačkih odluka
koje se tiču saobraćajnog toka jer se postiže i mogućnost analiziranja saobraćajne buke bez
potreba merenja na terenu, kao i sagledavanje novoprojektovanih stanja. Ono što je sasvim
jasno jeste da za sada ne postoji model za predikciju buke koji važi na globalnom nivou i da
modeli za predikciju buke moraju biti razvijani za pojedine zemlje, regione i lokalitete jer
svaki od njih odslikava određene karakteristike, tako da kada se te karakteristike promene
menjaju se i rezultati modela.
Abstract (en)
In addition to many benefits the rapid development of human society has brought corresponding
disadvantages as well. One of the problems is the excessive pollution of the environment. Apart from air
pollution, water pollution, and soil pollution, noise pollution has appeared recently. One of the main
causes of noise pollution is the rapid development of transport, especially road transport. Reducing
traffic undoubtedly leads to the reduction of all these problems, especially the noise issues, but road
transport is vital for the development of both local and national economies, so solving the problems in
this direction has primarily no economic justification. On the other hand the fact is that the noise problem
is not considered as the problems of air and water pollution. The reasons for this could be found in the
procedures and methods of noise measurement which is why this type of research tends to be quite
expensive and time consuming, but also in the underdeveloped awareness of this problem. The existence
of appropriate model for the prediction of noise and its application can mitigate these problems in a way,
which is the main reason for doing this sort of research. In order to solve a part of this problem, the
methodological approach and model is developed to predict noise and it is based primarily on an
analysis of the literature through the review of previous research in this area, the legal framework in
Serbia, field research and analysis of the obtained data. The model is designed to require real traffic
parameters, i.e. the parameters that can be controled in real-time so that the influence of these values on
the level of generated noise could be considered. The model output defines the level of equivalent noise of
the continuous traffic flow in the immediate area of the road. Thus the simulation and change of certain
values of traffic flow provide the values of equivalent level of noise in the road area as the output results.
The research and measurement of certain input values in the model are done, and on the other hand
traffic flow noise is measured in order to calibrate the model results. Validation of the results of the
model is done in two stages - validation of the model input values as the first stage, and validation of
model output results as the second stage of validation with measured values, and there is good agreement
between measured and simulated values of the proposed model. Verification of the obtained results is
done through a comparative analysis with other similar models in order to evaluate the advantage of the
proposed model compared to other well-known models. Based on the above it is concluded that the
proposed model can be used to predict the noise caused by road traffic in real conditions with sufficient
reliability. The contribution of some traffic flow parameters on the level of noise emission is shown,
which makes it possible to directly affect the level of equivalent noise by affecting those parameters. The
thesis, therefore, provides a different approach in making certain management decisions related to traffic
flow because the traffic noise can be analyzed without any field measurements and the newly designed
states can be considered as well. What is completely obvious is that currently there is no model for
predicting noise which can be globally applied and that the models for the prediction of noise have to be
developed for individual countries, regions and localities, as each of them reflects certain characteristics,
so when these characteristics change the results of the model change, too.
Authors Key words
predikcija saobraćajne buke, ekvivalentni nivo buke, parametri saobraćajnog toka, modeliranje
Classification
629.3.015:534.836.2(043.3)
Subject
Saobraćajna buka
Type
monograph
manuscript text - theses
Text
Abstract (sr)
Ubrzan razvoj ljudskog društva je pored mnogih prednosti doneo i odgovarajuće
nedostatke. Jedan od problema jeste i preterano zagađenje životne sredine. Pored zagađenja
vazduha, vode, zemljišta u novije vreme se pojavljuje i zagađenje bukom. Jedan od glavnih uzročnika
zagađenja bukom jeste upravo ubrzan razvoj saobraćaja, i to posebno drumskog saobraćaja.
Smanjenje saobraćaja nesumnjivo vodi smanjenju svih ovih problema, posebno problema buke, ali
drumski saobraćaj je od vitalnog značaja za razvoj kako lokalne tako i nacionalne ekonomije,
tako da rešavanje problema u ovom pravcu nema pre svega ekonomskog opravdanja. Sa druge strane
prisutna je činjenica da se na problem buke ne gleda kao na probleme zagađenja vazduha ili vode.
Razloge ovoga treba tražiti pre svega u postupcima i načinima merenja buke usled čega ovakva
istraživanja znaju da budu prilično skupa i dugotrajna, ali i u nedovoljno razvijenoj svesti
prema ovom problemu. Postojanje odgovarajućeg modela za predikciju buke i njegova primena bi
ove probleme na neki način ublažila što je i bio osnovni razlog bavljenja ovakvim jednim
istraživanjem. U cilju rešavanja dela ovog problema razvijen je metodološki pristup i model
za predikciju buke baziran pre svega na analizi literature kroz pregled dosadašnjih
istraživanja u ovoj oblasti, zakonskih okvira u Srbiji, istraživanjima na terenu i analizi
tako dobijenih podataka. Model je tako koncipiran da zahteva realne saobraćajne parametre, i
to one na koje je moguće upravljački uticati u realnom vremenu kako bi se mogao sagledati
uticaj takvih veličina na nivo generisane buke. Sam model kao izlazni rezultat definiše nivo
ekvivalentne buke neprekinutog saobraćajnog toka neposredno u zoni saobraćajnice. Na ovaj
način se postiže da se simulacijom i promenom određenih veličina saobraćajnog toka kao
izlazni rezultata dobije vrednosti ekvivalentnog nivoa buke u zoni saobraćajnice. Odrađeno je
istraživanje i merenje određenih ulaznih veličina u model sa jedne strane ali i merenje buke
saobraćajnog toka sa druge strane u cilju kalibracije rezultata modela. Validacija rezultata
samog modela je urađena u dve faze – i to ulaznih vrednosti modela kao prva faza validacije, i
izlaznih rezultata modela kao druga faza validacije sa merenim vrednostima, pri čemu je
utvrđeno dobro slaganje merenih i simuliranih vrednosti predloženog modela. Verifikacija
tako dobijenih rezultata je urađena kroz uporednu analizu sa drugim sličnim modelima kako bi
se procenila prednost predloženog modela u odnosu na druge poznate modele. Na osnovu svega je
zaključeno da predloženi model može biti iskorišćen za predikciju buke nastalu od strane
drumskog saobraćaja u realnim uslovima sa dovoljnom pouzdanošću. Takođe je pokazano kakav je
doprinos pojedinih parametara saobraćajnog toka na nivo emitovane buke, čime se stiče
mogućnost da se delovanjem na te parametre direktno utiče na nivo ekvivalentne buke. Na
ovakav način se omogućava jedan drugačiji pristup u donošenju određenih upravljačkih odluka
koje se tiču saobraćajnog toka jer se postiže i mogućnost analiziranja saobraćajne buke bez
potreba merenja na terenu, kao i sagledavanje novoprojektovanih stanja. Ono što je sasvim
jasno jeste da za sada ne postoji model za predikciju buke koji važi na globalnom nivou i da
modeli za predikciju buke moraju biti razvijani za pojedine zemlje, regione i lokalitete jer
svaki od njih odslikava određene karakteristike, tako da kada se te karakteristike promene
menjaju se i rezultati modela.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.