Title
Početna nastava matematike i razvijanje logičkog mišljenja učenika
Creator
Jovanović, Ivana, 1983-
CONOR:
17971815
Copyright date
2022
Object Links
Select license
Autorstvo-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, bez promena, preoblikovanja ili upotrebe dela u svom delu, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence. Ova licenca dozvoljava komercijalnu upotrebu dela. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Inventory ID
3560
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 26.12.2022.
Other responsibilities
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Kragujevcu
Faculty
Pedagoški fakultet, Užice
Alternative title
The initial teaching of mathematics and the development of pupilsʼ logical thinking
Publisher
[I. R. Jovanović]
Format
360 listova
Abstract (sr)
Predmet rada je istraživanje efekata primene odgovarajućih matematičkih
zadataka na razvijanje logičkog mišljenja učenika. U teorijskom delu rada stvoren je
konceptualni okvir za teorijska polazišta u razmatranju logičkog mišljenja.
Izvršena je operacionalizacija logičkog mišljenja uz uvažavanje uzrasta učenika i
njihovih razvojnih karakteristika i u skladu sa specifičnostima sadržaja početne
nastave matematike. Logičko mišljenje učenika u početnoj nastavi matematike
definisano je preko sposobnosti: sposobnosti razumevanja značenja i korišćenja
pojmova (i, ili, ne), sposobnosti uočavanja uzročno-posledičnih veza, sposobnosti
otkrivanja zakonitosti i pravila i sposobnosti uočavanja udaljenih (skrivenih)
elemenata u zadatku. Sagledani su problemi i mogućnosti podsticanja i razvijanja
logičkog mišljenja učenika.
Empirijski deo rada usmeren je na: 1) eksperimentalno ispitivanje uticaja
primene odgovarajućih matematičkih zadataka na podsticanje i razvijanje logičkog
mišljenja učenika u početnoj nastavi matematike, 2) ispitivanje interesovanja
učenika eksperimentalne grupe za učenje matematike nakon primene eksperimentalnog
programa, 3) ispitivanje mišljenja i stavova učitelja o mogućnostima podsticanja i
razvijanja logičkog mišljenja učenika u početnoj nastavi matematike.
Rezultati su pokazali da se odgovarajućim matematičkim zadacima može
uspešno uticati na razvijanje logičkog mišljenja učenika u početnoj nastavi
matematike, da su učenici eksperimentalne grupe, nakon realizacije
eksperimentalnog programa, veoma zainteresovani za matematiku kao nastavni
predmet i da početna nastava matematike, prema mišljenjima učitelja, pruža dobre
mogućnosti za podsticanje i razvijanje logičkog mišljenja učenika.
Abstract (en)
The subject of the paper is the investigation of the effects of applying appropriate
mathematical tasks on the development of students' logical thinking. In the theoretical part of
the work, a conceptual framework was created for theoretical starting points in the
consideration of logical thinking. The operationalization of logical thinking was carried out,
taking into account the age of the students and their developmental characteristics, and in
accordance with the specifics of the content of initial mathematics lessons. The logical
thinking of students in initial mathematics classes is defined by the following abilities: the
ability to understand the meaning and use of terms (and, or, not), the ability to perceive
cause-and-effect relationships, the ability to discover laws and rules, and the ability to
perceive remote (hidden) elements in the task. The problems and possibilities of encouraging
and developing students' logical thinking are considered.
The empirical part of the work is focused on: 1) experimental examination of the
impact of the application of appropriate mathematical tasks on encouraging and developing
students' logical thinking in initial mathematics classes, 2) examination of the interest of
students in the experimental group in learning mathematics after the application of the
experimental program; 3) examination of teachers' opinions and attitudes about the
possibilities of encouraging and developing students' logical thinking in initial mathematics
classes.
The results proved that appropriate mathematical tasks can successfully influence the
development of students' logical thinking in elementary mathematics lessons. Furthermore,
the students of the experimental group are very interested in mathematics after the
implementation of the experimental program. The research has also snown that, according to
the teachers' opinions, elementary mathematics education provides good opportunities for
encouraging and developing students' logical thinking.
Authors Key words
početna nastava matematike, logičko mišljenje, matematičke
sposobnosti, učenik, matematički zadatak
Authors Key words
initial teaching of mathematics, logical thinking, mathematical abilities,
student, mathematical task
Classification
371.3::51(043.3)
159.955-057.874(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Predmet rada je istraživanje efekata primene odgovarajućih matematičkih
zadataka na razvijanje logičkog mišljenja učenika. U teorijskom delu rada stvoren je
konceptualni okvir za teorijska polazišta u razmatranju logičkog mišljenja.
Izvršena je operacionalizacija logičkog mišljenja uz uvažavanje uzrasta učenika i
njihovih razvojnih karakteristika i u skladu sa specifičnostima sadržaja početne
nastave matematike. Logičko mišljenje učenika u početnoj nastavi matematike
definisano je preko sposobnosti: sposobnosti razumevanja značenja i korišćenja
pojmova (i, ili, ne), sposobnosti uočavanja uzročno-posledičnih veza, sposobnosti
otkrivanja zakonitosti i pravila i sposobnosti uočavanja udaljenih (skrivenih)
elemenata u zadatku. Sagledani su problemi i mogućnosti podsticanja i razvijanja
logičkog mišljenja učenika.
Empirijski deo rada usmeren je na: 1) eksperimentalno ispitivanje uticaja
primene odgovarajućih matematičkih zadataka na podsticanje i razvijanje logičkog
mišljenja učenika u početnoj nastavi matematike, 2) ispitivanje interesovanja
učenika eksperimentalne grupe za učenje matematike nakon primene eksperimentalnog
programa, 3) ispitivanje mišljenja i stavova učitelja o mogućnostima podsticanja i
razvijanja logičkog mišljenja učenika u početnoj nastavi matematike.
Rezultati su pokazali da se odgovarajućim matematičkim zadacima može
uspešno uticati na razvijanje logičkog mišljenja učenika u početnoj nastavi
matematike, da su učenici eksperimentalne grupe, nakon realizacije
eksperimentalnog programa, veoma zainteresovani za matematiku kao nastavni
predmet i da početna nastava matematike, prema mišljenjima učitelja, pruža dobre
mogućnosti za podsticanje i razvijanje logičkog mišljenja učenika.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.