Title
		
		
			Uticaj potrošačkog etnocentrizma na ponašanje kupaca
		
	
			Creator
		
		
			Gašević, Dragana, 1986-
						 CONOR:
				52326921
					
	
			Copyright date
		
		
			2022
		
	
			Object Links
		
		
	
			Language
		
		
			Serbian
		
	
			Cobiss-ID
		
		
	
			Inventory ID
		
		
			3559
		
	
			Theses Type
		
		
			Doktorska disertacija
		
	
			description
		
		
			 
Datum odbrane: 27.12.2022.
		
	
			Other responsibilities
		
		
			Academic Expertise 
		
		
			Društveno-humanističke nauke
		
	
			University
		
		
			Univerzitet u Kragujevcu
		
	
			Faculty
		
		
			Ekonomski fakultet
		
	
				Alternative  title
			
			
				The influence of consumer ethnocentrism on consumer behavior
			
		
				Publisher
			
			
				[Dragana Lj. Gašević]
			
		
				Format
			
			
				XIV, 267 listova
			
		
				Abstract (sr)
			
			
				Duži niz godina u literaturi iz oblasti marketinga i ponašanja potrošača
aktuelna su istraživanja koja se bave analizom etnocentričnih potrošačkih
tendencija. Interes ka istraživanju ove teme još je veći ukoliko se uzme u obzir
dinamičnost savremenog poslovnog okruženja i novi trendovi kojima se opisuje
ponašanje potrošača. Pored interesovanja za faktore i posledice potrošačkog
etnocentrizma generalno, uočava se i intenzivnije interesovanje za analizu
etnocentričnih tendencija kada je reč o konkretnim kategorijama proizvoda. Važan
segment istraživanja odnosi se na koncept turističkog etnocentrizma koji je
takođe predmet analize u okviru ove doktorske disertacije.
U vezi sa iznetim, osnovni cilj doktorske disertacije je dobijanje odgovora na pitanje
na koji način karakteristike potrošača i eksterni faktori utiču na
etnocentrične tendencije potrošača kada se posmatraju konkretne kategorije
proizvoda i usluga, te da se identifikuje na koji način potrošački etnocentrizma
utiče na kupovne namere kupaca.
Primenom statističkih tehnika potvrđeno je da analizirane karakteristike
potrošača imaju uticaj na potrošački etnocentrizam, kao i da eksterni faktori
ne moderiraju već utvrđene relacije između karakteristika potrošača i
etnocentričnih tendencija. Identifikovano je da potrošači povoljnije stavove i
kupovne namere imaju prema domaćim prehrambenim proizvodima, a slabije izražene
prema proizvodima koji se ređe kupuju i koji su skuplji. Takođe, izraženije su
etnocentrične tendencije kada je reč o domaćim turističkim destinacijama nego
kada se istražuje generalni nivo potrošačkog etnocentrizma. Na kraju, potvrđeno je
da kod većine kategorija potrošački etnocentrizam ima medijatorski uticaj na
odnos između stavova i kupovnih namera.
Integrisani i sveobuhvatni pristup istraživanju rezultirao je generisanjem
rezultata koji imaju značajne praktične i naučne doprinose. Naime, rezultati
doprinose proširivanju naučnih i teorijskih saznanja u datoj oblasti a privredni
subjekti koji posluju u kompleksnom poslovnom okruženju mogu da ih iskoriste za unapređenje marketing strategija.
			
		
				Abstract (en)
			
			
				For many years, a great deal of up-to-date research dealing with the analysis of ethnocentric
are present the marketing and consumer behavior literature. Interest in researching this topic
is even greater if we take into account the dynamism of the modern business environment and
new trends that describe consumer behavior. In addition to the interest in the factors and
consequences of consumer ethnocentrism in general, there is a more intense interest in the
analysis of ethnocentric tendencies when it comes to specific product categories. An important
segment of the research refers to the concept of tourist ethnocentrism, which is also the subject
of analysis within this doctoral dissertation.
With regard to the above mentioned, the main aim of the doctoral dissertation is to answer the
question of how consumer characteristics and external factors affect ethnocentric tendencies of
consumers when observing specific categories of products and services, and to identify how
consumer ethnocentrism affects customer purchasing intentions.
The application of statistical methods has confirmed that the analyzed consumer characteristics
have an impact on consumer ethnocentrism, as well as that external factors do not moderate
the already established relations between consumer characteristics and ethnocentric
tendencies. It has been identified that consumers have more favorable attitudes and buying
intentions towards domestic food products, and less pronounced ones towards products that
are bought less often and are more expensive. Also, ethnocentric tendencies are more
pronounced when it comes to domestic tourist destinations than when researching the general
level of consumer ethnocentrism. Finally, it has been confirmed that in most categories,
consumer ethnocentrism has a mediating effect on the relationship between attitudes and
purchasing intentions.
An integrated and comprehensive approach to research has resulted in obtaining the results
that have significant practical and scientific contributions. Namely, the results contribute to the
expansion of scientific and theoretical knowledge in the given field, and economic entities
operating in a complex business environment can use them to improve marketing strategies.
			
		
				Authors Key words
			
			
				potrošački etnocentrizam, turistički etnocentrizam, potrošački
stavovi i namere, ponašanje potrošača, karakteristike potrošača, eksterni
faktori
			
		
				Authors Key words
			
			
				consumer ethnocentrism, tourism ethnocentrism, consumer attitudes and intentions,
consumer behavior, consumer characteristics, external factors
			
		
				Classification
			
			
				659.113.25:323.153(043.3)
			
		
				Type
			
			
				Tekst
			
		
			Abstract (sr)
		
		
			Duži niz godina u literaturi iz oblasti marketinga i ponašanja potrošača
aktuelna su istraživanja koja se bave analizom etnocentričnih potrošačkih
tendencija. Interes ka istraživanju ove teme još je veći ukoliko se uzme u obzir
dinamičnost savremenog poslovnog okruženja i novi trendovi kojima se opisuje
ponašanje potrošača. Pored interesovanja za faktore i posledice potrošačkog
etnocentrizma generalno, uočava se i intenzivnije interesovanje za analizu
etnocentričnih tendencija kada je reč o konkretnim kategorijama proizvoda. Važan
segment istraživanja odnosi se na koncept turističkog etnocentrizma koji je
takođe predmet analize u okviru ove doktorske disertacije.
U vezi sa iznetim, osnovni cilj doktorske disertacije je dobijanje odgovora na pitanje
na koji način karakteristike potrošača i eksterni faktori utiču na
etnocentrične tendencije potrošača kada se posmatraju konkretne kategorije
proizvoda i usluga, te da se identifikuje na koji način potrošački etnocentrizma
utiče na kupovne namere kupaca.
Primenom statističkih tehnika potvrđeno je da analizirane karakteristike
potrošača imaju uticaj na potrošački etnocentrizam, kao i da eksterni faktori
ne moderiraju već utvrđene relacije između karakteristika potrošača i
etnocentričnih tendencija. Identifikovano je da potrošači povoljnije stavove i
kupovne namere imaju prema domaćim prehrambenim proizvodima, a slabije izražene
prema proizvodima koji se ređe kupuju i koji su skuplji. Takođe, izraženije su
etnocentrične tendencije kada je reč o domaćim turističkim destinacijama nego
kada se istražuje generalni nivo potrošačkog etnocentrizma. Na kraju, potvrđeno je
da kod većine kategorija potrošački etnocentrizam ima medijatorski uticaj na
odnos između stavova i kupovnih namera.
Integrisani i sveobuhvatni pristup istraživanju rezultirao je generisanjem
rezultata koji imaju značajne praktične i naučne doprinose. Naime, rezultati
doprinose proširivanju naučnih i teorijskih saznanja u datoj oblasti a privredni
subjekti koji posluju u kompleksnom poslovnom okruženju mogu da ih iskoriste za unapređenje marketing strategija.
		
	
			“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into  internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core  xml  and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.
		
	
					