Title
		
		
			Monopol i konkurencija u sistemu kolektivnog ostvarivanja autorskog i srodnih prava
		
	
			Creator
		
		
			Petrović, Vukašin, 1985-, 18871143
					
	
			Copyright date
		
		
			2021
		
	
			Object Links
		
		
	
			Select license
		
		
			Autorstvo 3.0 Srbija (CC BY 3.0)
		
	
			License description
		
		
			Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence, čak i u komercijalne svrhe. Ovo je najslobodnija od svih licenci. Osnovni opis Licence:  http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/rs/deed.sr_LATN  Sadržaj ugovora u celini:  http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
		
	
			Language
		
		
			Serbian
		
	
			Cobiss-ID
		
		
	
			Inventory ID
		
		
			D-3473
		
	
			Theses Type
		
		
			Doktorska disertacija
		
	
			description
		
		
			 
Datum odbrane: 27.10.2021.
		
	
			Other responsibilities
		
		mentor
				Miladinović, Zoran, 1959-, 13646183
				predsednik komisije
				Popović, Dušan V., 1978-, 8020071
				član komisije
				Lučić, Sonja, 1976-, 17137255
				član komisije
				Ivanović, Svjetlana, 1982-, 3607655
				
			Academic Expertise 
		
		
			Društveno-humanističke nauke
		
	
			University
		
		
			Univerzitet u Kragujevcu
		
	
			Faculty
		
		
			Pravni fakultet
		
	
				Alternative  title
			
			
				Monopoly and competition in the system of collective management of copyright and related rights
			
		
				Publisher
			
			
				[V. G. Petrović]
			
		
				Format
			
			
				213 listova
			
		
				Abstract (sr)
			
			
				Apstrakt: Organizacije za kolektivno ostvarivanje autorskog i srodnih prava,
na teritoriji države u kojoj su uspostavljene, uživaju monopol na tržištu usluga
koje pružaju nosiocima i korisnicima. U slučaju iskorišćavanja muzičkih dela van
interneta, organizacije, na pomenutoj teritoriji, uživaju monopolski položaj i na
tržištima prekograničnih usluga koje pružaju navedenim licima, pri čemu je, na
osnovu zaključenih bilateralnih ugovora o recipročnoj saradnji svaka organizacija
ovlašćena da na istoj daje dozvolu za iskorišćavanje celokupnog svetskog repertoara
dela. Međutim, sistem teritorijalno ograničenih dozvola ima za posledicu da je
korisnik koji muzička dela iskorišćava na internetu prinuđen da pribavi dozvolu
od svake pojedinačne organizacije za svaku pojedinačnu teritoriju, što stvara
značajne transakcione troškove i pomenuti sistem čini ekonomski neefikasnim.
Organizacije su pokušale da prevaziđu pomenuti problem stvaranjem sistema
„supermarketa“ koji omogućava svakoj organizaciji da daje multiteritorijalne
dozvole za korišćenje istovetnog multirepertoara dela na internetu. Nasuprot tome,
Direktiva 2014/26/EU zasnovana je na odbacivanju sistema „supermarketa“ i
promovisanju sistema koji će manjem broju panevropskih organizacija omogućiti
davanje multiteritorijalnih dozvola za korišćenje zasebnog monorepertoara
muzičkih dela.
U ovom radu ćemo sveobuhvatno sagledati materiju kolektivnog ostvarivanja
prava, kako bismo izvršili upoređivanje sistema „supermarketa“ i sistema
predviđenog Direktivom 2014/26/EU, koji su zasnovani na različitim oblicima
konkurencije između organizacija, i dali pravilan odgovor na pitanje koji od
pomenutih sistema je ekonomski efikasniji, te koji sistem obezbeđuje efikasno
funkcionisanje svih organizacija, kao i ostvarenje kulturne raznovrsnosti.
			
		
				Abstract (en)
			
			
				Abstract: Collective management organisations, on the territory of the country in
which they are established, enjoy monopoly position in the market for the services that they
provide to both right holders and users. In the case of offline exploitation of musical works,
organisations, in the mentioned territory, enjoy monopoly position in the market for the crossborder services that they provide to the said undertakings as well, whereby, on the basis of
concluded bilateral reciprocal representation agreements, each organisation, in the same
territory, is authorised to license the use of the entire world repertoire of works. However, the
system of territorially limited licences has as a consequence the fact that the online user of
musical works is forced to obtain the licence from each individual organisation for each
individual territory, which creates significant transaction costs and makes the mentioned
system economically inefficient. The organisations have tried to overcome the
aforementioned problem by creating a „one-stop shop“ system, which enables each
organisation to grant multi-territorial licences for the online use of the identical multirepertoire of works. Contrary to that, the Directive 2014/26/EU is based on the rejection of the
„one-stop shop“ system and on the promotion of a system which will enable a smaller number
of pan-european organisations to grant multi-territorial licences for the online use of the
separate mono-repertoire of musical works.
In this thesis we will comprehensively scrutinize the matter of collective management
of rights, in order to make a comparison of the „one-stop shop“ system and the system
provided for by the Directive 2014/26/EU, which are based on the different forms of
competition between organisations, and to provide an adequate answer to the question which
of the mentioned systems is more economically efficient, and which system ensures the
efficient functioning of all organisations, as well as the fulfilment of cultural diversity goals. 
			
		
				Authors Key words
			
			
				kolektivno ostvarivanje autorskog i srodnih prava; Direktiva
2014/26/EU; monopol organizacija za kolektivno ostvarivanje prava; konkurencija
između organizacija za kolektivno ostvarivanje prava; prekogranično kolektivno
ostvarivanje autorskog i srodnih prava; davanje multiteritorijalnih dozvola za prava
na muzičkim delima za korišćenje na internetu; bilateralni ugovori o recipročnoj
saradnji između organizacija za kolektivno ostvarivanje prava; restriktivni
sporazumi između organizacija za kolektivno ostvarivanje prava; zloupotreba
dominantnog položaja od strane organizacija za kolektivno ostvarivanje prava; pravo
konkurencije.
			
		
				Authors Key words
			
			
				collective management of copyright and related rights; Directive
2014/26/EU; monopoly position of collective management organisations; competition
between collective management organisations; cross-border collective management of
copyright and related rights; multi-territorial licensing of rights in musical works for online
use; bilateral reciprocal representation agreements between collective management
organisations; restrictive agreements between collective management organisations; abuse of
the dominant position by collective management organisations; competition law.
			
		
				Classification
			
			
				347.78(043.3)
			
		
				Subject
			
			
				Autorsko pravo - Monopol - Konkurencija
			
		
				Type
			
			
				Tekst
			
		
			Abstract (sr)
		
		
			Apstrakt: Organizacije za kolektivno ostvarivanje autorskog i srodnih prava,
na teritoriji države u kojoj su uspostavljene, uživaju monopol na tržištu usluga
koje pružaju nosiocima i korisnicima. U slučaju iskorišćavanja muzičkih dela van
interneta, organizacije, na pomenutoj teritoriji, uživaju monopolski položaj i na
tržištima prekograničnih usluga koje pružaju navedenim licima, pri čemu je, na
osnovu zaključenih bilateralnih ugovora o recipročnoj saradnji svaka organizacija
ovlašćena da na istoj daje dozvolu za iskorišćavanje celokupnog svetskog repertoara
dela. Međutim, sistem teritorijalno ograničenih dozvola ima za posledicu da je
korisnik koji muzička dela iskorišćava na internetu prinuđen da pribavi dozvolu
od svake pojedinačne organizacije za svaku pojedinačnu teritoriju, što stvara
značajne transakcione troškove i pomenuti sistem čini ekonomski neefikasnim.
Organizacije su pokušale da prevaziđu pomenuti problem stvaranjem sistema
„supermarketa“ koji omogućava svakoj organizaciji da daje multiteritorijalne
dozvole za korišćenje istovetnog multirepertoara dela na internetu. Nasuprot tome,
Direktiva 2014/26/EU zasnovana je na odbacivanju sistema „supermarketa“ i
promovisanju sistema koji će manjem broju panevropskih organizacija omogućiti
davanje multiteritorijalnih dozvola za korišćenje zasebnog monorepertoara
muzičkih dela.
U ovom radu ćemo sveobuhvatno sagledati materiju kolektivnog ostvarivanja
prava, kako bismo izvršili upoređivanje sistema „supermarketa“ i sistema
predviđenog Direktivom 2014/26/EU, koji su zasnovani na različitim oblicima
konkurencije između organizacija, i dali pravilan odgovor na pitanje koji od
pomenutih sistema je ekonomski efikasniji, te koji sistem obezbeđuje efikasno
funkcionisanje svih organizacija, kao i ostvarenje kulturne raznovrsnosti.
		
	
			“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into  internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core  xml  and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.
		
	
 
					