Title
Razvijanje kreativnosti u početnoj nastavi matematike metodom otvorenog pristupa
Creator
Mihajlović, Aleksandra, 1975-, 6101607
Copyright date
2012
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Deliti pod istim uslovima 3.0 Srbija (CC BY-NC-SA 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence i ako se prerada distribuira pod istom ili sličnom licencom. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela i prerada. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Inventory ID
D-2554
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 08.11.2012
Other responsibilities
mentor
Egerić, Milana, 1949-
član komisije
Dejić, Mirko, 1953-
član komisije
Popović, Branislav, 1954-
Academic Expertise
Prirodno-matematičke nauke
Academic Title
-
University
Univerzitet u Kragujevcu
Faculty
Fakultet pedagoških nauka
Publisher
[A. Mihajlović]
Format
283 lista
Abstract (sr)
Apstrakt: Tema doktorske disertacije je teorijsko proučavanje i eksperimentalno istraživanje mogućnosti razvijanja kreativnosti u početnoj nastavi matematike metodom otvorenog pristupa. U cilju sagledavanja sveobuhvatnog okvira mogućnosti razvijanja matematičke kreativnosti prvi deo disertacije bazira se na teorijskim
razmatranjima o pojmu, shvatanjima kreativnosti uopšte i u matematici, o načinima
podsticanja kreativnosti, o koncepciji nastave zasnovane na korišćenju metode
otvorenog pristupa i problemima otvorenog i zatvorenog tipa. Na osnovu teorijskog
sagledavanja dosadašnjih proučavanja i istraživanja izrađen je model eksperimentalnog
programa nastave zasnovane na metodi otvorenog pristupa.
U drugom delu disertacije izvršena je evaluacija datih teorijskih razmatranja.
Odnosno, eksperimentalnim putem ispitivan je uticaj stvorenog modela
eksperimentalnog programa na povećanje nivoa razvijenosti kreativnog mišljenja i
sposobnosti učenika mlađeg školskog uzrasta i povećanje obrazovnih efekata. Opšta
hipoteza, da će primena modela nastave matematike zasnovanog na metodi otvorenog
pristupa značajno doprineti povećanju nivoa razvijenosti kreativnih sposobnosti
učenika, kao i povećanju vaspitno–obrazovnih efekata, potvrđena je metodom
pedagoškom eksperimenta sa paralelnim grupama. Istraživanje je sprovedeno tokom
drugog polugođa školske 2009/2010. godine. Obuhvaćena su 162 učenika trećeg razreda
tri osnovne škole opštine Jagodina. Od ukupnog broja učenika 82 učenika su radila
primenom modela eksperimentalnog programa (eksperimentalna grupa), dok je 80
učenika radilo na tradicionalan način (kontrolna grupa). Grupe su ujednačene po polu,
po uspehu iz matematike na kraju prvog polugođa trećeg razreda, po stručnoj spremi
roditelja, po opštim intelektualnim sposobnostima, po nivou matematičkih znanja i
po nivou razvijenosti opšte i matematičke kreativnosti. U radu su korišćene i
pomoćne metode: metoda teorijske analize, deskriptivna metoda i modelovanje.
Abstract (en)
Abstract: This doctoral dissertation aims to study theoretically and explore experimentally the
possibilities of encouraging and fostering creativity in lower grades of primary school by using
the method of open-ended approach. In order to get a comprehensive view of the framework of
possibilities for nurturing mathematical creativity, the first part of the dissertation deals with
theoretical considerations of concepts, comprehension of general and mathematical creativity,
different ways of fostering creativity, and the concept of teaching by open-ended approach and
by using open-ended and closed problems. After reviewing previous studies and research we
have created a model of experimental programme of teaching by open-ended approach.
In the second part of the dissertation evaluation of theoretical background is presented.
Furthermore, through an experiment we examine the influence of the created model on the level
of creative thinking and abilities of students in lower grades of elementary school and also the
effects of the model on mathematical knowledge. The dissertation general hypothesis that the
use of a teaching model based on an open-ended approach will significantly increase the level
of creative abilities of students and educational effects, is confirmed with the method of
pedagogical experiment with parallel groups. The research was conducted during the second
semester of 2009/2010 academic year. The research involved 162 third grade students of three
elementary schools in Jagodina, 82 of whom were taught by the method of open-ended
approach (experimental group), using ready-made materials of the experimental programme,
while 80 were taught in the traditional way (control group). The groups were unified by gender,
achievement in mathematics at the end of the first semester of third grade, by the parents’
educational background, by the level of mathematical knowledge and by the level of general
and mathematical creativity. Subsidiary methods of research are methods of theoretical
analysis, descriptive method and modelling.
The concrete result of the research is that students in the experimental group show, on
average, better results than the control group in terms of mathematical knowledge, and also
higher level of general and mathematical creativity. In addition, all specific research hypotheses
related to the experimental group have been confirmed: there is no relationship between
students achievement and level of general and mathematical creativity with gender; the
experimental programme influences significantly the interests and motivation of students for
the subject.
Authors Key words
početna nastava matematike, metoda otvorenog pristupa, problemi
otvorenog i zatvorenog tipa, matematička kreativnost, postignuća učenika, razvijanje
kreativnosti, stavovi učenika, stavovi učitelja.
Authors Key words
primary mathematics teaching, method of open-ended approach, openended and closed problems, mathematical creativity, students’ achievement, developing
creativity, students’ attitudes, teachers’ attitudes.
Subject
Matematika - Nastava - Metodika
Abstract (sr)
Apstrakt: Tema doktorske disertacije je teorijsko proučavanje i eksperimentalno istraživanje mogućnosti razvijanja kreativnosti u početnoj nastavi matematike metodom otvorenog pristupa. U cilju sagledavanja sveobuhvatnog okvira mogućnosti razvijanja matematičke kreativnosti prvi deo disertacije bazira se na teorijskim
razmatranjima o pojmu, shvatanjima kreativnosti uopšte i u matematici, o načinima
podsticanja kreativnosti, o koncepciji nastave zasnovane na korišćenju metode
otvorenog pristupa i problemima otvorenog i zatvorenog tipa. Na osnovu teorijskog
sagledavanja dosadašnjih proučavanja i istraživanja izrađen je model eksperimentalnog
programa nastave zasnovane na metodi otvorenog pristupa.
U drugom delu disertacije izvršena je evaluacija datih teorijskih razmatranja.
Odnosno, eksperimentalnim putem ispitivan je uticaj stvorenog modela
eksperimentalnog programa na povećanje nivoa razvijenosti kreativnog mišljenja i
sposobnosti učenika mlađeg školskog uzrasta i povećanje obrazovnih efekata. Opšta
hipoteza, da će primena modela nastave matematike zasnovanog na metodi otvorenog
pristupa značajno doprineti povećanju nivoa razvijenosti kreativnih sposobnosti
učenika, kao i povećanju vaspitno–obrazovnih efekata, potvrđena je metodom
pedagoškom eksperimenta sa paralelnim grupama. Istraživanje je sprovedeno tokom
drugog polugođa školske 2009/2010. godine. Obuhvaćena su 162 učenika trećeg razreda
tri osnovne škole opštine Jagodina. Od ukupnog broja učenika 82 učenika su radila
primenom modela eksperimentalnog programa (eksperimentalna grupa), dok je 80
učenika radilo na tradicionalan način (kontrolna grupa). Grupe su ujednačene po polu,
po uspehu iz matematike na kraju prvog polugođa trećeg razreda, po stručnoj spremi
roditelja, po opštim intelektualnim sposobnostima, po nivou matematičkih znanja i
po nivou razvijenosti opšte i matematičke kreativnosti. U radu su korišćene i
pomoćne metode: metoda teorijske analize, deskriptivna metoda i modelovanje.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.