Title
Strategijsko upravljanje nematerijalnom imovinom u hotelskim preduzećima
Creator
Ognjanović, Jasmina, 1987-, 18673767
Copyright date
2019
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Inventory ID
D-3390
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 26.06.2020.
Other responsibilities
mentor
Slavković, Marko, 1980-, 13507175
član komisije
Šapić, Srđan, 1971-, 13501031
član komisije
Krstić, Bojan, 1972-, 4921959
član komisije
Mandarić, Marija, 1976-, 5602151
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Kragujevcu
Faculty
Ekonomski fakultet
Alternative title
Strategic management of intangible assets in hotel companies
Format
XI, 282 lista
Abstract (sr)
Nematerijalna imovina predstavlja ključni resurs ostvarivanja željenih poslovnih rezultata u hotelskim preduzećima. Deo nematerijalne imovine ne prikazuje se u aktivi bilansa stanja i čini njenu nevidljivu komponentu. Nevidljivu nematerijalnu imovinu čine intelektualna imovina i brend poslodavca. Intelektualna imovina
obuhvata imovinu sadržanu u ljudima, strukturnu imovinu i relacionu imovinu dok
brend poslodavca obuhvata šanse za razvoj zaposlenih, prepoznatljivost hotela,
diversifikovanost radne snage, nefinansijske kompenzacije i koristi, balans između
života i posla zaposlenih i korporativnu društvenu odgovornost. Značajnu
komponentu intelektualne imovine čini imovina sadržana u ljudima, odnosno
zaposleni sa svojim znanjem, iskustvom i veštinama. Kvalitet hotelskih usluga
dobrim delom se zasniva na primeni znanja zaposlenih uz podršku odgovarajuće
organizacione infrastrukture odnosno strukturne imovine. Upotrebom imovine
sadržane u ljudima i strukturne imovine kreira se relaciona imovina. Kompanije
koje svoje poslovanje zasnivaju na jačanju imovine sadržane u ljudima imaju
potencijala da ostvare željene poslovne rezultate. Kako konkurentsku prednost
stvaraju jedinstveni resursi, u koje spada i imovina sadržana u ljudima, borba za
talentovane kadrove na tržištu radne snage među kompanijama postaje sve
intenzivnija. U te svrhe razvijen je koncept poznat kao brendiranje poslodavca koji
predstavlja alat za privlačenje i zadržavanje talenata u kompanije. Efekti upravljanja
ljudskim resursima, a time i intelektualnom imovinom, u hotelskim kompanijama kao
i primena strategije brendiranja poslodavca omogućavaju višestruke koristi koje
proizilaze iz međuzavisnosti navedenih komponenti nematerijalne imovine. Kao
imovina koja čini i do 2/3 aktive uslužnih i hotelskih kompanija, nematerijalna
imovina ostvaruje uticaj i na rezultate poslovanja. Shodno rečenom, osnovni cilj
istraživanja jeste da se dokaže da je u hotelskim preduzećima neophodno strategijski
upravljati nematerijalnom imovinom putem izgradnje brenda poslodavca i upravljanja
intelektualnom imovinom kako bi se kreirala vrednost i uvećao poslovni rezultat
ovih preduzeća. Prikupljeni empirijski podaci obrađeni su primenom odgovarajućih
statističkih metoda. Rezultati empirijskog istraživanja ukazuju na jaku, pozitivnu i
statistički značajnu vezu između dimenzija brenda poslodavca i komponenti
intelektualne imovine. Testiranjem postavljenih istraživačkih hipoteza dokazan je
statistički značajan uticaj brenda poslodavca i intelektualne imovine na rezultate
poslovanja posmatranih hotela u Republici Srbiji.
Abstract (en)
Intangible assets represent a key resource for achieving desired business results in hotel companies. A part of intangible assets is not stated in balance sheet representing thus its invisible component. Invisible intangible assets are comprised of intellectual capital and employer brand. Intellectual capital includes human capital, structural capital and relational
capital, while employer brand includes the opportunities for employee development, hotel
recognition, workforce diversity, non-financial compensation and benefits, employees’ worklife balance and corporate social responsibility. A significant component of intellectual
capital is human capital, i.e. employees with their knowledge, experience and skills. The
quality of hotel services is based on the application of employee knowledge with the support
of appropriate organisational infrastructure, i.e. structural capital. The use of human capital
and structural capital create relational capital. Companies which base their business on
strengthening human capital have the potential to achieve desired business results. As
competitive advantage is created by unique resources, including human capital, the battle
among companies for talented workforce in the labour market is becoming more intense. For
this purpose, the concept of employer branding has been developed as a tool for attracting
and retaining talents in companies. The effects of managing human resources, and
consequently intellectual capital, in hotel companies as well as the implementation of the
employer brand strategy provide multiple benefits which occur as a result of the
interdependence of the aforementioned intangible asset components. With the portion of up
to 2/3 of service and hotel companies total assets, intangible assets also have an impact on
business results. Thus, the primary goal of the research carried out is to prove that it is
essential for hotel companies to manage intangible assets in a strategic way through building
employer brand and managing intellectual capital in order to create value and maximise their
business results. Тhe collected empirical data were processed by use of relevant statistical
methods. The results of the empirical research indicate a strong positive statistically
significant corelation between the dimensions of employer brand and intellectual capital
components. The research hypotheses testing revealed a statistically significant influence of
the employer brand and intellectual capital on business results of the observed hotels in the Republic of Serbia.
Authors Key words
nematerijalna imovina, brend poslodavca, intelektualna imovina,
hotelska preduzeća, ljudski resursi
Authors Key words
intangible assets, employer brand, intellectual capital, hotel companies, human
resources
Classification
005:640.4(043.3)
Type
Tekst
Abstract (sr)
Nematerijalna imovina predstavlja ključni resurs ostvarivanja željenih poslovnih rezultata u hotelskim preduzećima. Deo nematerijalne imovine ne prikazuje se u aktivi bilansa stanja i čini njenu nevidljivu komponentu. Nevidljivu nematerijalnu imovinu čine intelektualna imovina i brend poslodavca. Intelektualna imovina
obuhvata imovinu sadržanu u ljudima, strukturnu imovinu i relacionu imovinu dok
brend poslodavca obuhvata šanse za razvoj zaposlenih, prepoznatljivost hotela,
diversifikovanost radne snage, nefinansijske kompenzacije i koristi, balans između
života i posla zaposlenih i korporativnu društvenu odgovornost. Značajnu
komponentu intelektualne imovine čini imovina sadržana u ljudima, odnosno
zaposleni sa svojim znanjem, iskustvom i veštinama. Kvalitet hotelskih usluga
dobrim delom se zasniva na primeni znanja zaposlenih uz podršku odgovarajuće
organizacione infrastrukture odnosno strukturne imovine. Upotrebom imovine
sadržane u ljudima i strukturne imovine kreira se relaciona imovina. Kompanije
koje svoje poslovanje zasnivaju na jačanju imovine sadržane u ljudima imaju
potencijala da ostvare željene poslovne rezultate. Kako konkurentsku prednost
stvaraju jedinstveni resursi, u koje spada i imovina sadržana u ljudima, borba za
talentovane kadrove na tržištu radne snage među kompanijama postaje sve
intenzivnija. U te svrhe razvijen je koncept poznat kao brendiranje poslodavca koji
predstavlja alat za privlačenje i zadržavanje talenata u kompanije. Efekti upravljanja
ljudskim resursima, a time i intelektualnom imovinom, u hotelskim kompanijama kao
i primena strategije brendiranja poslodavca omogućavaju višestruke koristi koje
proizilaze iz međuzavisnosti navedenih komponenti nematerijalne imovine. Kao
imovina koja čini i do 2/3 aktive uslužnih i hotelskih kompanija, nematerijalna
imovina ostvaruje uticaj i na rezultate poslovanja. Shodno rečenom, osnovni cilj
istraživanja jeste da se dokaže da je u hotelskim preduzećima neophodno strategijski
upravljati nematerijalnom imovinom putem izgradnje brenda poslodavca i upravljanja
intelektualnom imovinom kako bi se kreirala vrednost i uvećao poslovni rezultat
ovih preduzeća. Prikupljeni empirijski podaci obrađeni su primenom odgovarajućih
statističkih metoda. Rezultati empirijskog istraživanja ukazuju na jaku, pozitivnu i
statistički značajnu vezu između dimenzija brenda poslodavca i komponenti
intelektualne imovine. Testiranjem postavljenih istraživačkih hipoteza dokazan je
statistički značajan uticaj brenda poslodavca i intelektualne imovine na rezultate
poslovanja posmatranih hotela u Republici Srbiji.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.