Title
Folklorni obrasci u srpskoj književnosti romantizma, avangarde i modernizma
Creator
Matić, Aleksandra, 1990-, 22346087
Copyright date
2019
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Inventory ID
D-3361
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 05.06.2020.
Other responsibilities
mentor
Nikolić, Časlav, 1983-, 13830759
član komisije
Bošković, Dragan, 1970-, 13421415
član komisije
Garonja-Radovanac, Slavica, 1957-, 2793575
član komisije
Jerkov, Aleksandar, 1960-, 12546151
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Kragujevcu
Faculty
Filološko-umetnički fakultet
Title translated
Folkloric patterns in Serbian literature of Romanticism, Avant-
Garde, Modernism
Publisher
[A. D. Matić]
Format
419 listova
Abstract (sr)
Predmet istraživanja disertacije Folklorni obrasci u srpskoj književnosti
romantizma, avangarde i modernizma jesu folklorni obrasci, pod kojima se obuhvata tradicionalna umetnost, mišljenje, znanje i praksa, inkorporirani u pisanu književnost srpskog romantizma, avangarde i modernizma, kao tri epohe koje svojim
poetičkim osobenostima ilustruju procese afirmacije različitih aspekata folklora
u okolnostima moderniteta. Istraživanje se usmerava i ka valencama koje se u poetici
epohe i autora otvaraju ka folkloru, ka novim tumačenjima folklorne tradicije i
prekodiranja folklorne građe. Cilj rada je da se u dijalogu „literarne”, „moderne”
kulture sa različitim aspektima folklora, kao izrazima šire tradicijske kulture,
identifikuju i protumače procesi prekodiranja od mitskog, obrednog, paremijskog ka
ideološkom, sociokulturnom, religioznom, istorijskom, psihološkom, filozofskom
kodifikovanju, ali i da se predoči potencijal folklornih obrazaca da obezbede
permanentno prisustvo u srpskoj književnosti 19. i 20. veka i budućim poetikama, kao
beskonačno, živo proizvođenje značenja. Kako bi se izašlo izvan stereotipnog
diskursa i uopštenih slika prošlosti, folklora, tradicije i nasleđa, istraživanje
se zasniva na interdisciplinarnom diskursu pri odgovaranju na vitalna pitanja koja
se odnose na zastupljenost, tumačenje i ocenjivanje folklornih obrazaca. Otuda je
neophodno, dostignućima u etnološkim i kulturološkim istraživanjima,
uspostaviti metodološki okvir za razumevanje folklorne građe. Kako proces
transformacije neizbežno zahvata folklornu građu unutar literarne tvorevine, on
usmerava i izbor metodoloških postupaka, odnosno sprovođenje dva ključna postupka
koje je uspostavio folklorista Alan Dandes: identifikacija i tumačenje. Prvi zadatak
zahteva analitički pristup u proučavanju, i ukazivanje na postojeći folklorni
predmet, ali je drugi korak značajniji za ostvarivanje cilja istraživanja, a to je – da
se pokaže razlika u odnosu na već postojeći predmet, odnosno da se kroz tumačenje
ukaže na rekontekstualizaciju i „priliv značenja” folklornih obrazaca. U tu svrhu
analizirana su dela srpskih pisaca romantizma, avangarde i modernizma. Kao korpus
uzet je poetski, prozni, dramski opus sledećih autora: Petar II Petrović Njegoš,
Branko Radičević, Đura Jakšić, Jovan Jovanović Zmaj, Đorđe Marković Koder, Laza
Kostić, Stanislav Vinaver, Momčilo Nastasijević, Rastko Petrović, Miloš
6
Crnjanski, Vasko Popa, Miodrag Pavlović, Branko Miljković, Ljubomir Simović, Ivo
Andrić, Miodrag Bulatović, Borislav Mihajlović Mihiz.
S obzirom na to da je u novoj teorijskoj misli ukazano na uslovljenost značenja
konvencionalnim i kontekstualnim činiocima, kao i usled nemogućnosti
iscrpljivanja kontekstualnih mogućnosti i učinaka označavanja, postavlja se zahtev da
se preispita odnos koji je dosad razmatran u problemskom okviru narodno/prirodno –
umetničko/veštačko, anonimno/kolektivno – individualno, usmeno – pisano, te da se
pažnja usmeri na celinu problema, tj. kako se folklorni obrasci, koji jesu deo jedne
tradicionalne, usmene kulture, fiksirani pisanim tekstom, izlažu izmeni smisla
kroz nova tumačenja. Interpretativne/konstitutivne tehnike kroz koje se tvori smisao
folklornih obrazaca odvijaju se u određenom poetičkom, društveno-kulturnom,
političkom okruženju, koje se takođe analizira u radu. Ta „neizrečena mesta” kulture,
upisana u folklorne obrasce, osvetljavaju se na temelju poststrukturalističkih
teorijskih pretpostavki, što proizvodi i pretpostavku da folklorni obrasci deluju
u mreži tekstualnosti kao sveukupnost svoje konkretne realizacije i prethodnih i
budućih „tekstualnih tragova” koji su kao „višak”, u odnosu na ono što se zna i ono
što je rečeno, prisutni u toj konkretizaciji. Tako se kao osnovno metodološko
polazište uzima razmatranje konkretnih folklornih obrazaca u literarnim
tekstovima unutar kojih se prepoznaje i „nesvesno” tradicionalne kulture.
Poglavlje Folklorni obrasci u srpskom romantizmu pokazuje na koji način ideje o
kolektivu, narodnom duhu, glasovima naroda, neobrađenoj folklornoj imaginaciji,
natprirodnom, koje je u dodiru sa mitskim, mističkim, magijskim doživljajem sveta
oblikuje književnost romantizma. Srpski romantizam, kao specifičan umetnički
pokret, izrasta paralelno sa procesom održavotvorenja i jačanja nacionalnog
identiteta, ostavlja svoje tragove unutar umetničkog stvaralaštva, te se i sam proces
institucionalizacije folklora i njegovo inkorporiranje u literarne tekstove
osmišljava kroz prateće ideološke i sociokulturne procese. Romantizam jeste
trenutak afirmacije i stabilizovanja jednog kulturnog obrasca koji će nadalje biti
osporavan i potvrđivan, ali sveprisutan u formiranju literarne tradicije.
Poglavlje Folklorni obrasci u srpskoj avangardi potvrđuje da se folklor može
posmatrati kao subverzivni element u podrivanju jedne stvarnosti i konstituisanju
druge na temeljima iracionalnog, nadstvarnog, u oslobađanju logičkih i moralnih
stega. Strukturno, transcendentno, narativno, žanrovsko i svako drugo podrivanje
unutar avangarde mogućno je ostvariti upravo sredstvima koja se smatraju
7
tradicionalnim, kanonskim, dogmatskim, a zapravo sadrže ili im se može pridodati
suprotno značenje. Osim toga, sa svojom tradicijom neomitologizma i sklonosti ka
stvaranju sopstvenog mita, koji se aktivno manifestuje kroz paradigmu smrti kao
obnove i novog rađanja, tj. ideju ciklizacije, kosmizacije i eshatološkog mita,
približava se folklornom vremenu, jednako kao i kroz približavanje različitih
umetnosti, muzike, reči, ritma, kroz obnavljanje obrednog sinkretizma.
Poglavlje Folklorni obrasci u srpskom modernizmu nastoji da ukaže da je
literarni svet modernizma iz pre-pismenog sveta preuzeo sveobuhvatni simbolički
potencijal u preispitivanju marginalizovanih identiteta, egzistencijalnih
kategorija i modernog subjekta, odražavajući, u procenjivanju postojećih vrednosti,
savremene modernističke projekte i perspektive. Folklorni izvori u modernizmu
posmatraju se kao nostalgična moralna, mistična i duhovna naknada za nedostatak
celovitosti i autentičnosti i pomirenje mitske i istorijske perspektive u iskustvu
modernog subjekta i, uopšte, u osnovi modernog projekta.
Disertacija Folklorni obrasci u srpskoj književnosti romantizma, avangarde i
modernizma treba da protumači, obrazloži i dokaže sledeće rezultate istraživanja:
da se identifikuju folklorni obrasci koji se javljaju u epohi romantizma, avangarde i
modernizma i da se utvrde zakonitosti po kojima se određeni aspekti folklora
aktuelizuju u datom trenutku; da se identifikovani folklorni obrasci protumače sa
savremenih teorijskih pozicija i da se utvrdi koja se značenja pripisuju u skladu sa
poetičkim osobenostima epohe; da se utvrdi u kojoj meri se bogatstvo folklora očituje
upravo u raznolikosti obrade građe u pisanoj književnosti; da se ukaže da upisivanje
folklornih obrazaca ne podrazumeva samo linearni niz kojim se nastavljaju ideje
romantizma u modernoj književnosti, već da se upravo njihova obrada, čak i u
najdestruktivnijim i antitradicionalističkim stvaralačkim postupcima ostvaruje
na nov i provokativan način; da se utvrdi model za prepoznavanje folklornih obrazaca
i njihovih obrada i u delima drugih autora koji nisu obuhvaćeni korpusom.
Abstract (en)
The subject of dissertation Folkloric patterns in Serbian literature of Romanticism, Avant-Garde, Modernism is folkloric patterns under which notions of traditional art, sense,knowledge, practice incorporated into written literature of romanticism, avant-garde,modernism as these three periods illustrate, with their poetic peculiarities, the processes of
affirmation of different aspects of folklore in the circumstances of modernity. I am directing research towards instances found in poetics of a period and author, which are concerning
folklore, new interpretations of folkloric tradition and re-coding of the folkloric source
material. The goal of my work is to identify and interpret processes of re-codifying starting
with myth, ritual, paroemia, heading towards ideological, socio-cultural, religious,
psychological, philosophical codifying, found in the dialogue of "literary", "modern" culture
and various aspects of folklore, as expressions of a wider traditional culture, as well as to cite
the potential of folkloric patterns to enable a permanent presence of an infinite, vivacious
construct of meanings not only in Serbian literature of 19th and 20th century but in future
poetics, too. To surpass stereotypical discourse and conventional images of the past, folklore,
tradition, heritage, I am founding my research on interdisciplinary discourse while answering
vital questions in regards to representation, interpretation, and assessment of folkloric patterns.
Hence, it's necessary, by relying on achievements in ethnological and cultural researches, to
establish a methodological framework intended for understanding the folkloric source material.
As the transforming process inside literary creation inevitably includes folkloric source
material, it directs the choice of methodological practices as well, i.e. conducting two key
methods called identification and interpretation, founded by folklorist Alan Dundes. The first
step requires an analytic approach with researching and indicating existent folklore subject, yet
the second step is more significant in achieving the goal of the research which is underling the
difference from the present subject, i.e. to highlight re-contextualization and "context inflow"
of folklore patterns via interpretation. For that purpose literary corpus of Serbian writers of
romanticism, avant-garde, modernism has been analyzed. The corpus of my work consists of
poetic, prose, dramatic body of work by following authors: Petar II Petrović Njegoš, Branko
Radičević, Đura Jakšić, Jovan Jovanović Zmaj, Đorđe Marković Koder, Laza Kostić, Stanislav
Vinaver, Momčilo Nastasijević, Rastko Petrović, Miloš Crnjanski, Vasko Popa, Miodrag
Pavlović, Branko Miljković, Ljubomir Simović, Ivo Andrić, Miodrag Bulatović, Borislav
Mihajlović Mihiz.
9
Considering the fact that new theory points out conditioning of meaning by conventional
and contextual facts, as well as the inability to deplete contextual possibilities and the effects
of denotations, a request is made firstly, for a revision of a relation which was, up to this
moment, considered mostly in the discussion frames folk/natural − artistic/artificial,
anonymous/collective − individual, oral − written, secondly, to direct the attention towards the
entirety of the problem, i.e. how are folkloric patterns which are part of a traditional, oral
culture, constricted by written text, exposed to meaning modification through new
interpretations. Interpretative/constitutive techniques through which are creating the meaning
of folkloric patterns are in a certain poetic, socio-cultural, political environment, which is also
the subject of analysis. Shedding light onto "unspoken places" of culture, written into folkloric
patterns is based on the grounds of post-structuralists' theoretical presumptions, which delivers
a hypothesis that folkloric patterns operate in a textual network as a totality of their present
actualization and both past and future "textual traces" which are present in the concretization
as an "extra" in the relation with what is known and what is said. In that manner, consideration
of actual, literary folkloric patterns, where "unconscious" of traditional culture is recognized,
is taken as an elementary methodological benchmark.
Chapter Folkloric patterns in Serbian Romanticism demonstrates how ideas of the
fellowship, folk spirit, voices of the nation, unrefined folkloric imagination, supernatural,
which is in touch with the mythical, mystical, magical experience of the world, form literature
of romanticism. Serbian romanticism, as a specific artistic movement, developing correlatively
with the process of state-making and strengthening of national identity, left its marks on the
creation of art, conceiving the process of institutionalization of folklore and its incorporation
into literary texts through at-the-time-current ideological and socio-cultural processes.
Romanticism is the moment of affirmation and stabilization of a cultural pattern which will
from then on be deprecated and re-affirmed, still all-present in the formation of the literary
tradition.
Chapter Folkloric patterns in Serbian Avant-garde confirms that folklore can be a
subversive element in undermining one reality and, constituting another on the grounds of
irrational and surreal, liberating logic and moral clamps. It's possible to accomplish structural,
transcendental, narrative, genre, and any other type of undermining within the avant-garde with
the same means considered to be traditional, canon, dogmatic, which contain an opposite
meaning or to which an opposite meaning can be attributed. Besides that, with its tradition of
neo-mythology and its inclination towards creating its own myth, which actively manifests in
paradigm of death as a renewal and new birth, i.e. the idea of cycle, cosmos, eschatological
10
myth, it approaches the folkloric time, as well as with correlating of different arts, music,
words, rhythm, through renewal of ritual syncretism.
Chapter Folkloric patterns in Serbian Modernism indicates that the literary world of
modernism undertook from the pre-literate world the all-encompassing symbolic potential for
revision of marginalized characters, existential categories, modern subject, reflecting and at the
same time use it in the assessment of existing values, contemporary modernistic projects, and
perspectives. Folkloric sources in modernism are nostalgic moral, mystic, spiritual atonement
for the lack of wholeness, authenticity, as well as the reconciliation of mythical and historical
perspective in the experience of the modern subject, and in overall in the foundation of the
modern project.
Dissertation Folkloric patterns in Serbian literature of Romanticism, Avant-Garde,
Modernism ought to interpret, analyze, prove the following results of the research: to identify
folkloric patterns which appear in the periods of romanticism, avant-garde, modernism, and to
determine the laws by which certain aspects of folklore actualize in a given moment; to
interpret identified folkloric patterns by applying contemporary theory and to determine which
meanings are attributed in compliance with poetic characteristics of the period; to determine in
which degree the abundance of folklore is perceived through the transformational diversity of
the written material; to signify that inscription of folkloric patterns isn't just a linear sequence
in which the ideas of romanticism continues in modern literature, yet that their transformation,
even in the most destructive and anti-traditionalistic creative actions, is achieved in a new and
provocative manner; to deduce a model for recognizing folkloric patterns and their
transformations in the works of other authors that are not in the corpus.
Classification
821.163.41.09:398(043.3)
821.163.41.09"17/20"(043.3)
Subject
Srpska književnost - Folklorni motivi - 18-21v - Doktorske disertacije
Type
Tekst
Abstract (sr)
Predmet istraživanja disertacije Folklorni obrasci u srpskoj književnosti
romantizma, avangarde i modernizma jesu folklorni obrasci, pod kojima se obuhvata tradicionalna umetnost, mišljenje, znanje i praksa, inkorporirani u pisanu književnost srpskog romantizma, avangarde i modernizma, kao tri epohe koje svojim
poetičkim osobenostima ilustruju procese afirmacije različitih aspekata folklora
u okolnostima moderniteta. Istraživanje se usmerava i ka valencama koje se u poetici
epohe i autora otvaraju ka folkloru, ka novim tumačenjima folklorne tradicije i
prekodiranja folklorne građe. Cilj rada je da se u dijalogu „literarne”, „moderne”
kulture sa različitim aspektima folklora, kao izrazima šire tradicijske kulture,
identifikuju i protumače procesi prekodiranja od mitskog, obrednog, paremijskog ka
ideološkom, sociokulturnom, religioznom, istorijskom, psihološkom, filozofskom
kodifikovanju, ali i da se predoči potencijal folklornih obrazaca da obezbede
permanentno prisustvo u srpskoj književnosti 19. i 20. veka i budućim poetikama, kao
beskonačno, živo proizvođenje značenja. Kako bi se izašlo izvan stereotipnog
diskursa i uopštenih slika prošlosti, folklora, tradicije i nasleđa, istraživanje
se zasniva na interdisciplinarnom diskursu pri odgovaranju na vitalna pitanja koja
se odnose na zastupljenost, tumačenje i ocenjivanje folklornih obrazaca. Otuda je
neophodno, dostignućima u etnološkim i kulturološkim istraživanjima,
uspostaviti metodološki okvir za razumevanje folklorne građe. Kako proces
transformacije neizbežno zahvata folklornu građu unutar literarne tvorevine, on
usmerava i izbor metodoloških postupaka, odnosno sprovođenje dva ključna postupka
koje je uspostavio folklorista Alan Dandes: identifikacija i tumačenje. Prvi zadatak
zahteva analitički pristup u proučavanju, i ukazivanje na postojeći folklorni
predmet, ali je drugi korak značajniji za ostvarivanje cilja istraživanja, a to je – da
se pokaže razlika u odnosu na već postojeći predmet, odnosno da se kroz tumačenje
ukaže na rekontekstualizaciju i „priliv značenja” folklornih obrazaca. U tu svrhu
analizirana su dela srpskih pisaca romantizma, avangarde i modernizma. Kao korpus
uzet je poetski, prozni, dramski opus sledećih autora: Petar II Petrović Njegoš,
Branko Radičević, Đura Jakšić, Jovan Jovanović Zmaj, Đorđe Marković Koder, Laza
Kostić, Stanislav Vinaver, Momčilo Nastasijević, Rastko Petrović, Miloš
6
Crnjanski, Vasko Popa, Miodrag Pavlović, Branko Miljković, Ljubomir Simović, Ivo
Andrić, Miodrag Bulatović, Borislav Mihajlović Mihiz.
S obzirom na to da je u novoj teorijskoj misli ukazano na uslovljenost značenja
konvencionalnim i kontekstualnim činiocima, kao i usled nemogućnosti
iscrpljivanja kontekstualnih mogućnosti i učinaka označavanja, postavlja se zahtev da
se preispita odnos koji je dosad razmatran u problemskom okviru narodno/prirodno –
umetničko/veštačko, anonimno/kolektivno – individualno, usmeno – pisano, te da se
pažnja usmeri na celinu problema, tj. kako se folklorni obrasci, koji jesu deo jedne
tradicionalne, usmene kulture, fiksirani pisanim tekstom, izlažu izmeni smisla
kroz nova tumačenja. Interpretativne/konstitutivne tehnike kroz koje se tvori smisao
folklornih obrazaca odvijaju se u određenom poetičkom, društveno-kulturnom,
političkom okruženju, koje se takođe analizira u radu. Ta „neizrečena mesta” kulture,
upisana u folklorne obrasce, osvetljavaju se na temelju poststrukturalističkih
teorijskih pretpostavki, što proizvodi i pretpostavku da folklorni obrasci deluju
u mreži tekstualnosti kao sveukupnost svoje konkretne realizacije i prethodnih i
budućih „tekstualnih tragova” koji su kao „višak”, u odnosu na ono što se zna i ono
što je rečeno, prisutni u toj konkretizaciji. Tako se kao osnovno metodološko
polazište uzima razmatranje konkretnih folklornih obrazaca u literarnim
tekstovima unutar kojih se prepoznaje i „nesvesno” tradicionalne kulture.
Poglavlje Folklorni obrasci u srpskom romantizmu pokazuje na koji način ideje o
kolektivu, narodnom duhu, glasovima naroda, neobrađenoj folklornoj imaginaciji,
natprirodnom, koje je u dodiru sa mitskim, mističkim, magijskim doživljajem sveta
oblikuje književnost romantizma. Srpski romantizam, kao specifičan umetnički
pokret, izrasta paralelno sa procesom održavotvorenja i jačanja nacionalnog
identiteta, ostavlja svoje tragove unutar umetničkog stvaralaštva, te se i sam proces
institucionalizacije folklora i njegovo inkorporiranje u literarne tekstove
osmišljava kroz prateće ideološke i sociokulturne procese. Romantizam jeste
trenutak afirmacije i stabilizovanja jednog kulturnog obrasca koji će nadalje biti
osporavan i potvrđivan, ali sveprisutan u formiranju literarne tradicije.
Poglavlje Folklorni obrasci u srpskoj avangardi potvrđuje da se folklor može
posmatrati kao subverzivni element u podrivanju jedne stvarnosti i konstituisanju
druge na temeljima iracionalnog, nadstvarnog, u oslobađanju logičkih i moralnih
stega. Strukturno, transcendentno, narativno, žanrovsko i svako drugo podrivanje
unutar avangarde mogućno je ostvariti upravo sredstvima koja se smatraju
7
tradicionalnim, kanonskim, dogmatskim, a zapravo sadrže ili im se može pridodati
suprotno značenje. Osim toga, sa svojom tradicijom neomitologizma i sklonosti ka
stvaranju sopstvenog mita, koji se aktivno manifestuje kroz paradigmu smrti kao
obnove i novog rađanja, tj. ideju ciklizacije, kosmizacije i eshatološkog mita,
približava se folklornom vremenu, jednako kao i kroz približavanje različitih
umetnosti, muzike, reči, ritma, kroz obnavljanje obrednog sinkretizma.
Poglavlje Folklorni obrasci u srpskom modernizmu nastoji da ukaže da je
literarni svet modernizma iz pre-pismenog sveta preuzeo sveobuhvatni simbolički
potencijal u preispitivanju marginalizovanih identiteta, egzistencijalnih
kategorija i modernog subjekta, odražavajući, u procenjivanju postojećih vrednosti,
savremene modernističke projekte i perspektive. Folklorni izvori u modernizmu
posmatraju se kao nostalgična moralna, mistična i duhovna naknada za nedostatak
celovitosti i autentičnosti i pomirenje mitske i istorijske perspektive u iskustvu
modernog subjekta i, uopšte, u osnovi modernog projekta.
Disertacija Folklorni obrasci u srpskoj književnosti romantizma, avangarde i
modernizma treba da protumači, obrazloži i dokaže sledeće rezultate istraživanja:
da se identifikuju folklorni obrasci koji se javljaju u epohi romantizma, avangarde i
modernizma i da se utvrde zakonitosti po kojima se određeni aspekti folklora
aktuelizuju u datom trenutku; da se identifikovani folklorni obrasci protumače sa
savremenih teorijskih pozicija i da se utvrdi koja se značenja pripisuju u skladu sa
poetičkim osobenostima epohe; da se utvrdi u kojoj meri se bogatstvo folklora očituje
upravo u raznolikosti obrade građe u pisanoj književnosti; da se ukaže da upisivanje
folklornih obrazaca ne podrazumeva samo linearni niz kojim se nastavljaju ideje
romantizma u modernoj književnosti, već da se upravo njihova obrada, čak i u
najdestruktivnijim i antitradicionalističkim stvaralačkim postupcima ostvaruje
na nov i provokativan način; da se utvrdi model za prepoznavanje folklornih obrazaca
i njihovih obrada i u delima drugih autora koji nisu obuhvaćeni korpusom.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.