Title
Identifikacija motorički darovite dece predškolskog uzrasta
Creator
Božović, Zoran, 1976-
Copyright date
2018
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Inventory ID
D-3197
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 29.09.2018.
Other responsibilities
mentor
Šekeljić, Goran, 1964-
predsednik komisije
Stamatović, Milovan, 1953-
član komisije
Martinović, Dragan, 1951-
član komisije
Marković, Jovan, 1972-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Kragujevcu
Faculty
Pedagoški fakultet, Užice
Publisher
Format
166 listova
Abstract (sr)
Istraživanje je realizovano sa ciljem da se utvrdi međusobna saglasnost različitih tehnika za identifikaciju motoričke darovitosti dece predškolskog uzrasta. Na uzorku od 191-og ispitanika ( 100 devojčica i 91 dečak), uzrasta 6 godina (sa odstupanjem od +6 meseci), primenjena je tehnika motoričkog testiranja i tehnika prepoznavanja od strane vaspitača i roditelja. Nakon identifikovanja i izdvajanja subuzorka motorički darovite dece i dece kontrolne grupe za koje se pretpostavlja da nisu motorički daroviti, izvršena je procena morfoloških karakteristika, ranog motornog razvoja, intelektualnih sposobnosti, angažovanosti u sportu i organizovanim oblicima fizičkih aktivnosti van predškolske ustanove.
Na osnovu dobijenih rezultata istraživanja, može se zaključiti da između tehnike motoričkog testiranja i tehnike prepoznavanja od strane vaspitača i roditelja nema značajne razlike. Međutim, vaspitači i roditelji nisu bili potpuno uspešni u identifikaciji motorički darovite dece. Takođe, istraživanjem nisu uočene značajne razlike u posmatranim morfološkim varijablama između motorički darovitih devojčica i devojčica koje nisu identifikovane kao motorički darovite, dok je na subuzorku dečaka utvrđena razlika u dve od ukupno devet morfoloških varijabli. U posmatranim varijablama ranog motornog razvoja nisu uočene značajne razlike ni kod devojčica, ni kod dečaka. U odnosu na posmatrane intelektualne sposobnosti, utvrđena je značajna razlika između motorički darovitih predškolaca i predškolaca za koje se pretpostavlja da nisu motorički daroviti. U odnosu na angažovanost u sportu, utvrđena je značajna razlika između motorički darovitih devojčica i devojčica za koje se pretpostavlja da nisu motorički darovite, dok na subuzorku dečaka nisu utvrđene značajne razlike.
Navedeni rezultati ukazuju da bi u cilju pouzdanije procene motoričke darovitosti predškolaca trebalo raditi na edukaciji i poboljšanju kompetencija vaspitača i roditelja za procenu motoričkih sposobnosti dece. Takođe, tehnika motoričkog testiranja, kao najpouzdanija tehnika za procenu motoričkih sposobnosti, trebalo bi da zauzme odgovarajuće mesto u fizičkom vaspitanju dece predškolskog uzrasta, a samim tim i u identifikaciji motorički darovite dece.
Abstract (en)
This research has been conducted with a goal to determine the reciprocal compliance of different techniques used to identify the motor giftedness of 6 year olds. On a sample of 191 examenees (100 girls and 91 boys) aged 6 (with a deviation of +6 months), both the technique of motor examination and of the recognition by the educator and the parents has been applied. After identifying and separating of the subsample of motor-gifted children from the control group children (assumed not to be motor-gifted), an estimation of morphological characteristics -early motor development, intelectual abilities, sports engagement and of organized forms of physical activities outside preschool institutions- has been carried out.
On the basis of the obtained research results, a conclusion can be made that there is no substantial difference between the technique of motor examination and the technique of recognition by the educator and the parents. However, the educators and the parents haven’t been entirely successfull in identifying children with motor giftidness. Furthermore, this research hasn’t proved any key difference in examined morphological variables between motor-gifted girls and the girls who hadn’t been identified as motor-gifted; while with the subsample of boys, some difference has been determined in two of the total of 9 morphological variables. No substantial differences have been found in examined variables of early motor development with both girls and boys. Whereas in observed intelectual abilities, a notable difference has been found between motor-gifted 6 year olds, and the ones assumed not to have motor giftedness. In relation to the engagement in sports, a significant difference has been determined between motor-gifted girls and the ones assumed not to have motor giftedness, while there hasn’t been found such difference in the subsample of boys.
Authors Key words
motorička darovitost, predškolski uzrast, fizičko vaspitanje, sport, motoričko testiranje
Authors Key words
motor skills, pre-school age, physical education, sport, motor testing
Classification
796.012.1-053.4:159.928.23(043.3)
Subject
Motorički razvoj - Darovitost - Predškolska deca - Doktorske disertacije
Type
Tekst
Abstract (sr)
Istraživanje je realizovano sa ciljem da se utvrdi međusobna saglasnost različitih tehnika za identifikaciju motoričke darovitosti dece predškolskog uzrasta. Na uzorku od 191-og ispitanika ( 100 devojčica i 91 dečak), uzrasta 6 godina (sa odstupanjem od +6 meseci), primenjena je tehnika motoričkog testiranja i tehnika prepoznavanja od strane vaspitača i roditelja. Nakon identifikovanja i izdvajanja subuzorka motorički darovite dece i dece kontrolne grupe za koje se pretpostavlja da nisu motorički daroviti, izvršena je procena morfoloških karakteristika, ranog motornog razvoja, intelektualnih sposobnosti, angažovanosti u sportu i organizovanim oblicima fizičkih aktivnosti van predškolske ustanove.
Na osnovu dobijenih rezultata istraživanja, može se zaključiti da između tehnike motoričkog testiranja i tehnike prepoznavanja od strane vaspitača i roditelja nema značajne razlike. Međutim, vaspitači i roditelji nisu bili potpuno uspešni u identifikaciji motorički darovite dece. Takođe, istraživanjem nisu uočene značajne razlike u posmatranim morfološkim varijablama između motorički darovitih devojčica i devojčica koje nisu identifikovane kao motorički darovite, dok je na subuzorku dečaka utvrđena razlika u dve od ukupno devet morfoloških varijabli. U posmatranim varijablama ranog motornog razvoja nisu uočene značajne razlike ni kod devojčica, ni kod dečaka. U odnosu na posmatrane intelektualne sposobnosti, utvrđena je značajna razlika između motorički darovitih predškolaca i predškolaca za koje se pretpostavlja da nisu motorički daroviti. U odnosu na angažovanost u sportu, utvrđena je značajna razlika između motorički darovitih devojčica i devojčica za koje se pretpostavlja da nisu motorički darovite, dok na subuzorku dečaka nisu utvrđene značajne razlike.
Navedeni rezultati ukazuju da bi u cilju pouzdanije procene motoričke darovitosti predškolaca trebalo raditi na edukaciji i poboljšanju kompetencija vaspitača i roditelja za procenu motoričkih sposobnosti dece. Takođe, tehnika motoričkog testiranja, kao najpouzdanija tehnika za procenu motoričkih sposobnosti, trebalo bi da zauzme odgovarajuće mesto u fizičkom vaspitanju dece predškolskog uzrasta, a samim tim i u identifikaciji motorički darovite dece.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.