Title
Razvoj i eksploatacija bezbednosnog modula i njegov uticaj na kvalitet e-obrazovanja
Creator
Milošević, Marjan. 1979-
Copyright date
2016
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno 3.0 Srbija (CC BY-NC 3.0)
License description
Dozvoljavate umnožavanje, distribuciju i javno saopštavanje dela, i prerade, ako se navede ime autora na način odredjen od strane autora ili davaoca licence. Ova licenca ne dozvoljava komercijalnu upotrebu dela. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/deed.sr_LATN Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Inventory ID
D-2955
Committee report
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 22.09.2016.
Other responsibilities
mentor
Milošević, Danijela, 1967-
član komisije
Krneta, Radojka. 1952-
član komisije
Simić, Dejan, 1964-
član komisije
Urošević, Vlade, 1957-
Academic Expertise
Tehničko-tehnološke nauke
University
Univerzitet u Kragujevcu
Faculty
Fakultet tehničkih nauka
Alternative title
Development and implementation of security module and its influence on quality
of e-education
Publisher
[M. Milošević]
Format
152 lista
Abstract (sr)
Elektronsko obrazovanje postalo je sastavni deo modernog društva znanja. S
obzirom na to da se najvećim delom oslanja na informacione tehnologije,
postavlja se pitanje kakav uticaj ima bezbednost informacija na kvalitet e-
obrazovanja i kako se može unaprediti bezbednost korisnika u okruženjima za e-
učenje.
U doktoratu je prikazan razvoj bezbednosnog modula. Ovaj modul kreiran je sa
zadatkom da deluje kao integrisani deo okruženja za e-učenje: da prati
korisnikove aktivnosti, primenjuje mere zaštite i diseminira elemente
bezbednosne politike. Dati su opis implementacije, kao i toka i rezultata
istraživanja uticaja modula na konstrukte koji su povezani sa kvalitetom e-
obrazovanja: poverenje u sistem za e-učenje i prihvaćenost tehnologija.
Sam proces razvoja zasnovan je na standardima iz oblasti bezbednosti
informacija (ISO) i e-obrazovanja (IEEE, IMS), a kao ulazni parametri uzeti su i
kriterijumi za obezbeđenje kvaliteta. Celokupan razvoj, kao i implementacija i
evaluacija modula sprovedeni su kroz PDCA ciklus. Tokom projektovanja modula
razvijen je i holistički model bezbednosti u e-učenju, nadgrađena je standardna
arhitektura za e-učenje i adaptiran model učenika. Fokus modula je na korisniku,
pa je stoga IMS model učenika (IMS LIP) dopunjen strukturom koja ima za zadatakda
evidentira bezbednosne parametre učenikovog ponašanja. Ovaj dopunjeni
model sastavni je deo nadgrađene LTSA arhitekture, nazvane seLTSA, koja za
zadatak ima da pruži okvire za unapređenje bezbednosti procesa e-obrazovanja.
Ključni deo nadgradnje je upravo modul, eLearnion, koji orkestrira bezbednošću.
U svrhu evaluacije modula i provere hipoteza, modifikovani su postojeći
modeli poverenja i prihvatanja tehnologija.
Modul je realizovan kao dodatak Moodle-a, okruženja za učenje otvorenog koda,
primenom metode brzog razvoja prototipa (rapid prototyping). Zbog zahteva
pojedinih funkcija za dubljom integracijom u samo okruženje, bilo je neophodno
izvršiti i određene izmene jezgra Moodle-a. Modul je implementiran i testiran
u sklopu e-kursa na koji su upisani učenici (studenti). Kurs je trajao tri meseca,
nakon čega su učenici anketirani.
Pokazano je da je primenom standarda iz oblasti bezbednosti informacija
moguće kreirati modul koji svojim aktivnostima doprinosi ispunjenju
kriterijuma za obezbeđenje kvaliteta. Potvrđeno je da je bezbednost jedan od
najuticajnijih faktora poverenja korisnika u sistem za e-učenje. Delimično je
potvrđeno da su bezbednosni elementi, formulisani kroz bezbednosni modul,
značajni za prihvatanje tehnologija.
Abstract (en)
Electronic education has become an integral part of modern knowledge society. Having
in mind that it mostly depends on information technology, a question is yielded on how
the information security influences e-education quality and in what way the user security
may be improved in learning environments.
The development of security module is shown in thesis. Module is created in order to act
as integral part of the e-learning environment: to monitor user's activities, apply security
measures and disseminate elements of information security policy. Description of
implementation is given as well as flow and results of research of module's influence on
construct coupled with quality such as trust in learning environment and technology
acceptance.
The development process is based on standards in area of information security (ISO)
and learning technologies (IEEE, IMS) and the e-learning quality criteria are taken as
input. During the module design, a holistic model of security in e-learning was
developed. Additionally, the standard e-learning architecture was upgraded and the
standard learner model was adapted. Module is focused on user, therefore the IMS
learner model (IMS LIP) is supplemented with structure with task of keeping security
parameters of learner's behavior. This supplemented model is building block of
upgraded LTSA architecture, called seLTSA, with goal of providing framework for
security improvement of e-education processes. Key part of this upgrade is the very
module, called eLearnion, which orchestrate with security. In favor of module evaluation
and hypothesis check, the existing trust and technology acceptance models are
modified.
Module is made as plugin for Moodle, open source learning environment, using the rapid
prototype method. Because some function required deeper integration in the very
environment, certain modification of Moodle code was needed. Modul is implemented
and tested inside an e-course with students enrolled. Course lasted three months and
learners were surveyed afterward.
It is shown that it is possible to create module whose activities contribute to fulfillment of
quality assurance criteria by using information security standard. It is confirmed that
security is very important factor of user trust in e-learning system. It is partly confirmed
that security elements, formulated through security module, are significant for
technology acceptance.
Authors Key words
e-obrazovanje, bezbednost informacija, LTSA, Moodle, bezbednosni modul
Authors Key words
e-learning, e-education, information security, LTSA, Moodle, security module
Classification
37.018.43:004.41
Subject
Učenje na daljinu - Bezbednost informacija - Kvalitet
Type
Tekst
Abstract (sr)
Elektronsko obrazovanje postalo je sastavni deo modernog društva znanja. S
obzirom na to da se najvećim delom oslanja na informacione tehnologije,
postavlja se pitanje kakav uticaj ima bezbednost informacija na kvalitet e-
obrazovanja i kako se može unaprediti bezbednost korisnika u okruženjima za e-
učenje.
U doktoratu je prikazan razvoj bezbednosnog modula. Ovaj modul kreiran je sa
zadatkom da deluje kao integrisani deo okruženja za e-učenje: da prati
korisnikove aktivnosti, primenjuje mere zaštite i diseminira elemente
bezbednosne politike. Dati su opis implementacije, kao i toka i rezultata
istraživanja uticaja modula na konstrukte koji su povezani sa kvalitetom e-
obrazovanja: poverenje u sistem za e-učenje i prihvaćenost tehnologija.
Sam proces razvoja zasnovan je na standardima iz oblasti bezbednosti
informacija (ISO) i e-obrazovanja (IEEE, IMS), a kao ulazni parametri uzeti su i
kriterijumi za obezbeđenje kvaliteta. Celokupan razvoj, kao i implementacija i
evaluacija modula sprovedeni su kroz PDCA ciklus. Tokom projektovanja modula
razvijen je i holistički model bezbednosti u e-učenju, nadgrađena je standardna
arhitektura za e-učenje i adaptiran model učenika. Fokus modula je na korisniku,
pa je stoga IMS model učenika (IMS LIP) dopunjen strukturom koja ima za zadatakda
evidentira bezbednosne parametre učenikovog ponašanja. Ovaj dopunjeni
model sastavni je deo nadgrađene LTSA arhitekture, nazvane seLTSA, koja za
zadatak ima da pruži okvire za unapređenje bezbednosti procesa e-obrazovanja.
Ključni deo nadgradnje je upravo modul, eLearnion, koji orkestrira bezbednošću.
U svrhu evaluacije modula i provere hipoteza, modifikovani su postojeći
modeli poverenja i prihvatanja tehnologija.
Modul je realizovan kao dodatak Moodle-a, okruženja za učenje otvorenog koda,
primenom metode brzog razvoja prototipa (rapid prototyping). Zbog zahteva
pojedinih funkcija za dubljom integracijom u samo okruženje, bilo je neophodno
izvršiti i određene izmene jezgra Moodle-a. Modul je implementiran i testiran
u sklopu e-kursa na koji su upisani učenici (studenti). Kurs je trajao tri meseca,
nakon čega su učenici anketirani.
Pokazano je da je primenom standarda iz oblasti bezbednosti informacija
moguće kreirati modul koji svojim aktivnostima doprinosi ispunjenju
kriterijuma za obezbeđenje kvaliteta. Potvrđeno je da je bezbednost jedan od
najuticajnijih faktora poverenja korisnika u sistem za e-učenje. Delimično je
potvrđeno da su bezbednosni elementi, formulisani kroz bezbednosni modul,
značajni za prihvatanje tehnologija.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.