Title
Tržišna moć korporacija i konkurencija u grani
Creator
Kostić, Milan T. 1978-
Copyright date
2013
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Inventory ID
D-2615
Theses Type
Doktorska disertacija
description
datum odbrane: 25.06.2013.
Other responsibilities
mentor
Stojanović, Boban. 1958-
član komisije
Maksimović, Ljiljana. 1956-
član komisije
Zdravković, Dušan
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Kragujevcu
Faculty
Ekonomski fakultet
Publisher
Крагујевац : [М. Т. Костић],
Format
PDF/A (listova)
description
Умножено за одбрану.
Универзитет у Крагујевцу, Економски факултет, 20130626, др економских наука, економске науке.
Апстракт ; Abstract.
Напомене и библиографске референце уз текст.
Библиографија: листови 255-264.
Abstract (sr)
U savremenim uslovima poslovanja koje karakteriše proces globalizacije
tržišna moć korporacija sve više dobija na značaju. Tržišna moć je sposobnost
korporacije ili više njih da u dužem roku na nekom tržištu profitabilno odrede
cenu iznad graničnih troškova, odnosno konkurentne cene. Tako definisana tržišna
moć utiče na konkurentske uslove poslovanja i zavisi od niza faktora među kojima se
izdvaja relevantno tržište kao mesto gde se ova moć ispoljava. Pored dimenzija
relevantnog tržišta, koje u sebi sadrži proizvodnu i geografsku komponentu, na
veličinu tržišne moći a posledično i na uslove konkurencije u grani utiču i drugi
faktori među kojima izdvajamo: ulazne barije, životni ciklus grane i horizontalna i
vertikalna povezivanja korporacija.
Tržišna moć i stepen ograničenosti tržišta se može izmeriti korišćenjem
niza pokazatelja koncentracije i nejednakosti od kojih se pojedini često primenjuju u antimonopolskoj regulativi razvijenih zemlja (npr. Racio koncentracije i Herfindal-Hiršmanov indeks). Pokazatelji koncentracije i nejednakosti predstavljaju kvalitetnu osnovu za primenu odgovarajućih mera poboljšanja uslova konkurencije. Proizilazi da su referentne vrednosti ovih pokazatelja dobar instrument za analizu uslova konkurencije i primenu mera za njeno poboljšanje.
Abstract (en)
In contemporary business environment, characterized by globalization, the market
power of corporations is increasingly gaining in importance. Market power is the ability of a corporation or more of them to profitably set the price above marginal cost, i.e. competitive pricing, in a market in the long run. Thus defined market power affects the competitive business conditions and depends on many factors, among them the relevant market as a place where this power is manifested. Besides the size of the relevant market, which encompasses production and geographical component, the size of market power and consequently the conditions of competition in the industry are influenced by other factors, among which we
highlight: barriers to entry, industry evolution, and horizontal and vertical integration of corporations. Market power and the degree of market limitation can be measured using a variety of indicators of concentration and inequality of which some are often used in anti-monopoly regulation of developed countries (e.g. concentration ratio and the Herfindahl-Hirschman Index). Indicators of concentration and inequality provide an adequate basis for the implementation of appropriate measures for improving the conditions of competition. It follows that the reference values of these indicators are a good instrument for analysing the
conditions of competition and implementing measures for its improvement.
Authors Key words
Tržišna moć
Authors Key words
Konkurencija
Classification
339
Type
monograph
manuscript text - theses
Text
Abstract (sr)
U savremenim uslovima poslovanja koje karakteriše proces globalizacije
tržišna moć korporacija sve više dobija na značaju. Tržišna moć je sposobnost
korporacije ili više njih da u dužem roku na nekom tržištu profitabilno odrede
cenu iznad graničnih troškova, odnosno konkurentne cene. Tako definisana tržišna
moć utiče na konkurentske uslove poslovanja i zavisi od niza faktora među kojima se
izdvaja relevantno tržište kao mesto gde se ova moć ispoljava. Pored dimenzija
relevantnog tržišta, koje u sebi sadrži proizvodnu i geografsku komponentu, na
veličinu tržišne moći a posledično i na uslove konkurencije u grani utiču i drugi
faktori među kojima izdvajamo: ulazne barije, životni ciklus grane i horizontalna i
vertikalna povezivanja korporacija.
Tržišna moć i stepen ograničenosti tržišta se može izmeriti korišćenjem
niza pokazatelja koncentracije i nejednakosti od kojih se pojedini često primenjuju u antimonopolskoj regulativi razvijenih zemlja (npr. Racio koncentracije i Herfindal-Hiršmanov indeks). Pokazatelji koncentracije i nejednakosti predstavljaju kvalitetnu osnovu za primenu odgovarajućih mera poboljšanja uslova konkurencije. Proizilazi da su referentne vrednosti ovih pokazatelja dobar instrument za analizu uslova konkurencije i primenu mera za njeno poboljšanje.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.