Title
Marketing organskih poljoprivrednih proizvoda
Creator
Tomić, Gordana, 1979-
Copyright date
2015
Object Links
Select license
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
License description
Dozvoljavate samo preuzimanje i distribuciju dela, ako/dok se pravilno naznačava ime autora, bez ikakvih promena dela i bez prava komercijalnog korišćenja dela. Ova licenca je najstroža CC licenca. Osnovni opis Licence: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/deed.sr_LATN. Sadržaj ugovora u celini: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/rs/legalcode.sr-Latn
Language
Serbian
Cobiss-ID
Inventory ID
D-2939
Theses Type
Doktorska disertacija
description
Datum odbrane: 28.05.2016.
Other responsibilities
mentor
Ristić, Lela, 1974-
član komisije
Vlahović, Branislav, 1960-
član komisije
Salai, Suzana, 1946-
Academic Expertise
Društveno-humanističke nauke
University
Univerzitet u Kragujevcu
Faculty
Ekonomski fakultet
Publisher
[G. Tomić ]
Format
XV, 260 listova
Abstract (sr)
Tržište organskih proizvoda u svetu se iz godine u godinu povećava, jer su mnoge države podržale razvoj organske poljoprivrede u okviru koncepta održivog razvoja poljoprivrede, naročito usled sve većeg zagađenja životne sredine. U tom smeru, promovisanje organskog sektora je izuzetno značajno. Razvoj organskog sektora doprinosi očuvanju resursa i zdravlju potrošača, kroz zdravstveno-bezbedne proizvode, a omogućava i ekonomski opravdano poslovanje.
Temelji razvoja politike organske poljoprivrede u Evropskoj uniji predstavljeni su od strane Evropske komisije, u Akcionom planu, a podrazumevaju četiri ključna područja: informisanost potrošača i promotivne kampanje; unapređenje istraživanja, transparentnost tržišta i statističkih podataka; korišćenje programa za ruralni razvoj i ostalih aktivnosti za podršku organskoj poljoprivredi; poboljšanje transparentnosti, obima i primene regulative o organskoj poljoprivredi.
Organski sektor se ne promoviše dovoljno u Srbiji, a i nije dovoljno razvijen, pa bi zbog toga trebalo posvetiti veću pažnju marketingu organskih poljoprivrednih proizvoda, jer je upravo to jedna od oblasti gde Srbija može biti konkurentna na svetskom tržištu. Dakle, treba intezivno raditi na kreiranju brendova organskih proizvoda, koji bi bili prepoznatljivi na svetskom tržištu. U tom kontekstu, značajno je uvođenje adekvatnog
marketing pristupa za organsku proizvodnju, sprovođenje mera i mehanizama za jačanje preduzetničke inicijative u oblasti organske proizvodnje, kao i kreiranje povoljnih institucionalnih preduslova za proizvođače i potrošače organskih proizvoda. Da bi se organski sektor brže razvijao u Srbiji, neophodno je podizanje svesti stanovništva o
zdravstveno-ekološkim pitanjima, pre svega, putem marketinških aktivnosti na svim
nivoima i od strane svih ključnih aktera razvoja agrobiznisa. Pritom, potreban je razvoj
novih proizvoda, osavremenjivanje postojećih proizvoda i inoviranje pakovanja organskih
proizvoda, uz podsticajnu politiku države i aktivnosti ekonomskih i ostalih važnih
subjekata razvoja organske poljoprivredne proizvodnje.
Cilj istraživanja u doktorskoj disertaciji je usmeren na kreiranje adekvatne
marketing strategije u organskoj proizvodnji, kako bi se što brže razvijao organski sektor i stvorio ambijent koji može doprineti ostvarivanju održivog razvoja organske poljoprivrede u Srbiji.
Predmet istraživanja se odnosi na marketing pristup organskoj poljoprivrednoj
prizvodnji i njegov značaj za razvoj ovog vida poljoprivrede. Da bi organska poljoprivreda zaista bila razvojna šansa Srbije, njome se mora upravljati na održiv način, što pretpostavlja, između ostalog, i primenu adekvatnog marketing pristupa.
Empirijskim istraživanjem je utvrđeno ponašanje potrošača organskih proizvoda u Srbiji i preciznije su definisane njihove potrebe i motivi, u cilju sagledavanja veličine i prirode tržišta organskih proizvoda, odnosno, njegovog budućeg razvoja.
Abstract (en)
The world market of organic products is constantly growing, as many countries support
the development of organic agriculture within the concept of sustainable development
of agriculture, especially due to the increase of environmental pollution. In this sense,
promotion of the organic sector is extremely important. The development of the organic
sector contributes to the conservation of resources and consumers health, through healthsafe
products, and enables the efficient operations of manufacturers.
The basics of organic agricultural development in the European Union are presented by the
European Commission in the Action Plan and include four key areas: consumer information
and promotional campaigns; promotion of research, market and statistics transparency;
the use of rural development programs and other activities to support organic agriculture;
improvement of transparency, the scope and application of the regulations on organic
agriculture.
The organic sector in Serbia is not promoted and developed enough. So, greater attention
should be paid to organic production marketing, since this is the area where Serbia can be
competitive in the world market. Therefore, intensive work on creation of brand organic products
which would be recognizable on the world market is evitable. In this context, it is important to
introduce new marketing approach for organic production, implement measures and mechanisms
to strengthen entrepreneurship initiatives in the field of organic production, as well as create
favorable institutional prerequisites for producers and consumers of organic products. In order to
develop organic sector in Serbia faster, it is necessary to raise public awareness about the healthenvironmental
issues, primarily through marketing activities at all levels and by all participants
of agribusiness development. There is also the need to develop new products, modernize existing
products and innovate packaging of organic products, with the incentive policy of the state and
activities of economic and other important subjects of development of organic agricultural
production.
The aim of the research in this doctoral dissertation focuses on creation of marketing strategies
on the market of organic products in order to develop the organic sector as quickly as possible
and create an environment that may contribute to achievement of sustainable development of
organic agriculture in Serbia.
The research topic is marketing approach to agricultural production and especially the place and role of organic agriculture. To make organic agriculture a development opportunity for Serbia, it is necessary to manage it in a sustainable way, which requires, among other, the application of adequate marketing approach in management.
Empirical research has found the behavior of consumers of organic products in Serbia, or more precisely definition of their needs and motives in order to observe the size and nature of the market for organic products, as well as its development.
Authors Key words
Organski proizvod, razvoj organske poljoprivrede, marketing, tržište,
Republika Srbija
Authors Key words
Organic product, development of organic agriculture, marketing, market, Republic
of Serbia
Classification
631.147:339.138(497.11)
Subject
Poljoprivreda - Marketing - Organski proizvodi - Srbija
Type
Tekst
Abstract (sr)
Tržište organskih proizvoda u svetu se iz godine u godinu povećava, jer su mnoge države podržale razvoj organske poljoprivrede u okviru koncepta održivog razvoja poljoprivrede, naročito usled sve većeg zagađenja životne sredine. U tom smeru, promovisanje organskog sektora je izuzetno značajno. Razvoj organskog sektora doprinosi očuvanju resursa i zdravlju potrošača, kroz zdravstveno-bezbedne proizvode, a omogućava i ekonomski opravdano poslovanje.
Temelji razvoja politike organske poljoprivrede u Evropskoj uniji predstavljeni su od strane Evropske komisije, u Akcionom planu, a podrazumevaju četiri ključna područja: informisanost potrošača i promotivne kampanje; unapređenje istraživanja, transparentnost tržišta i statističkih podataka; korišćenje programa za ruralni razvoj i ostalih aktivnosti za podršku organskoj poljoprivredi; poboljšanje transparentnosti, obima i primene regulative o organskoj poljoprivredi.
Organski sektor se ne promoviše dovoljno u Srbiji, a i nije dovoljno razvijen, pa bi zbog toga trebalo posvetiti veću pažnju marketingu organskih poljoprivrednih proizvoda, jer je upravo to jedna od oblasti gde Srbija može biti konkurentna na svetskom tržištu. Dakle, treba intezivno raditi na kreiranju brendova organskih proizvoda, koji bi bili prepoznatljivi na svetskom tržištu. U tom kontekstu, značajno je uvođenje adekvatnog
marketing pristupa za organsku proizvodnju, sprovođenje mera i mehanizama za jačanje preduzetničke inicijative u oblasti organske proizvodnje, kao i kreiranje povoljnih institucionalnih preduslova za proizvođače i potrošače organskih proizvoda. Da bi se organski sektor brže razvijao u Srbiji, neophodno je podizanje svesti stanovništva o
zdravstveno-ekološkim pitanjima, pre svega, putem marketinških aktivnosti na svim
nivoima i od strane svih ključnih aktera razvoja agrobiznisa. Pritom, potreban je razvoj
novih proizvoda, osavremenjivanje postojećih proizvoda i inoviranje pakovanja organskih
proizvoda, uz podsticajnu politiku države i aktivnosti ekonomskih i ostalih važnih
subjekata razvoja organske poljoprivredne proizvodnje.
Cilj istraživanja u doktorskoj disertaciji je usmeren na kreiranje adekvatne
marketing strategije u organskoj proizvodnji, kako bi se što brže razvijao organski sektor i stvorio ambijent koji može doprineti ostvarivanju održivog razvoja organske poljoprivrede u Srbiji.
Predmet istraživanja se odnosi na marketing pristup organskoj poljoprivrednoj
prizvodnji i njegov značaj za razvoj ovog vida poljoprivrede. Da bi organska poljoprivreda zaista bila razvojna šansa Srbije, njome se mora upravljati na održiv način, što pretpostavlja, između ostalog, i primenu adekvatnog marketing pristupa.
Empirijskim istraživanjem je utvrđeno ponašanje potrošača organskih proizvoda u Srbiji i preciznije su definisane njihove potrebe i motivi, u cilju sagledavanja veličine i prirode tržišta organskih proizvoda, odnosno, njegovog budućeg razvoja.
“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.